Villa nro 8 – Kirjoita ydintarina

  Bäää se on tarinaa, tarinaa, tarinaa! Tarina ihmisiä ja tätä lammasta liikuttaa… On aika Tarinallistamisen perusvillat sarjan seuraavan villan! Tarinaelementit on nyt Stooripuun avulla tunnistettu liiketoiminta-, asiakas- ja arvolähtöisesti. Viime kerralla valitsimme parhaat jatkoon ja testasimme niitä asiakkailla.   Lisäksi ennen tarinan tekemistä on hyvä hankkia erilaista lisätietoa valituista tarinaelementeistä. Usein nämä tiedonkeruumatkat eri Lue lisää »

Villa nro 7 – Testaa tarinaomenat asiakkailla

  Huh hellettä! Ja eikun takaisin laitumille! Toivottavasti viimekertaisen villani ohjeilla olet työstänyt yrityksenne (miksei myös organisaation tai yhdistyksenkin) tarinan elementtejä Stooripuun oksiston täyteen. Näyttääkö kamalalta sekamelskalta? Älä huoli, niin sen kuuluukin olla. Stooripuun oksisto on nyt täynnä mielleyhtymien verkostoa, erilaisia sekalaisia tarinan ituja. Toisissa elementeissä on enemmän järkeä, toisissa vähemmän järkeä. Ja se on Lue lisää »

Villa nro 6 – Oksistossa yrityksen tarinaelementit

  No voihan villat! Vihreät kesälaitumet! Se on fiktiivinen firman pomo Tarinalammas tässä taas. Olemme edenneet tässä Tarinallistamisen perusvillat -blogisarjassa nyt Stooripuun juurakosta rungon kautta oksistoon. Tiedän, että olet kärsimätön, ei tarvitse enää kuopia maata siellä! Lopulta on tullut aika heittäytyä tunnistamaan ja ideoimaan yrityksenne tarinaelementit Stooripuun oksistoon.   Oksisto on tarinaelementtien tunnistamista ja ideointia Lue lisää »

Villa nro 5 – Stooripuun runko on asiakas

  Bäää! Ja eikun eteenpäin, sanoi pässi, kun ei nähnyt metsää puilta. Onneksi meillä onkin tässä nyt jokaisella vain yksi puu, ei siis huolen häivää. Et pääse eksymään, varsinkaan kun oppaanasi on tämän firman hyvin fiktiivinen ja erittäin pehmeä pomo, Tarinalammas! Kun juuret on nyt määritelty, siirrytään Stooripuun runkoon. Stooripuun rungon keskimmäiseen nuoleen määritellään nyt Lue lisää »

Villa nro 4 – Määrittele yrityksesi Stooripuun juuret

  Bäää! Se on tämän firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas täällä taas laitumella. On aika aloittaa Stooripuun tekeminen. Ensimmäinen vaihe on yrityksen olemassaolon kiteyttäminen puun juurakossa oleviin timantteihin. Näin tiedämme, mikä on se viesti, jota yrityksesi ydintarinan tulee heijastella.   Usein se, mikä yrityksessä on aitoa ja arvokasta, ei näy asiakkaalle, vaan Lue lisää »

Villa nro 3 – Aloita Stooripuusta

  Bäää! Se on tämän firman pomo eli hyvin pehmeä, ja erittäin fiktiivinen, Tarinalammas tässä taas. Näin ne viikot vierähtävät ja on jälleen uuden villan aika. Jos et ole vielä lukaissut villoja yksi ja kaksi, kannattaa se tehdä nyt heti. Turhat määkimiset pois, nyt on aika ryhtyä töihin. Tänään siirrymme tarinallistamisen prosessin vaiheisiin. Kaiken ydin Lue lisää »

Villa nro 2 – Mitä on tarinallistaminen?

  Bäää! Tervetuloa takaisin laitumelle! Kyllä nyt kelpaa, kun kevätaurinkokin viimein lämmittää kuonoa. Tämä on Tarinallistamisen perusvillat- sarjan toinen osa ja nyt vastaan peruskysymykseen. Mitä tarinallistaminen oikein on? Potkaisen faktat pöytään mutta en välttele elämyksellistävää fiktiotakaan, olenhan firman erittäin pehmeä ja hyvin fiktiivinen firman pomo, Tarinalammas! Usein kylillä loikkiessa törmäilen siihen, että tarinankerronta ja tarinallistaminen Lue lisää »

Uusi sarja! Tarinallistamisen perusvillat

Bäää! Tarinallistaminen eli yrityksen toiminnan muotoilu tarinaksi on edelleen monelle uusi juttu. Siksi päätinkin nyt ottaa niin sanotusti pässiä sarvista ja käydä läpi tarinallistamisen perusvillat läpi uudessa blogisarjassa.  Ei mitään haituvia vaan kunnon villoja. Perusvillat sarjassa vastaan kysymykseen mitä tarinallistaminen on ja kerron miten sinä voit ryhtyä tarinallistamaan omaa yritystoimintaasi. Kerron sinulle, miten voit Stooripuun Lue lisää »

Mikä tahansa sisältö ei ole tarinaa

Bääää! Tarinasta liikkuu monenlaisia puheita kylillä. Mikä tämä olento oikein on? Ja mitä hyötyä siitä voi olla yrityksen liiketoiminnassa? Tarinallistaminen kirjassaan Anne pohti asiaa näin: Yritysmaailmassa sanaa ”tarina” on käytetty jo niin paljon, että sen merkitys on hämärtynyt. Juhana Torkki kirjoittaa kirjassaan Tarinan valta osuvasti näin: ”Onkohan sanaparista ’yrityksen tarina’ tullut ns. stiiknafuulia, eli ”koreileva Lue lisää »

Julkaistu kategoriassa Blogi

Kuusi syytä, miksi tarina myy ruokatuotteen?

Bäää! Tässä kuusi syytä siihen, miksi ruokatuotteiden myyntiä kannattaa vauhdittaa tarinan avulla. 1. Tarinalla välitämme tuotteen merkityksen ja arvot asiakkaalle.  Tarinalla vastaamme kiinnostavalla ja persoonallisella tavalla asiakkaan kysymykseen ”Miksi tämä tuote on tärkeä? 2. Tarinalla luomme tuotteelle inhimillisyyttä. Tarinan avulla ruokatuote saa kasvot. Se on samaistuttava ja inhimillinen. Tämä herättää luottamuksen asiakkaassa.   3. Tarinan avulla luomme emotionaalisen suhteen Lue lisää »