10 kiehtovan yrityshahmon ominaisuutta

Kun yrityksen palveluita tarinallistetaan, yritykselle suunnitellaan yksi tai useampi tarinaan liittyvä hahmo. Ydintarina rakentuu yleensä aina jonkinlaisen hahmon kautta. Hahmo voi pohjautua vaikkapa yrityksen sijaintiin, yrityksen tuotteen ominaisuuksiin tai tavoiteltavien asiakkaiden mieltymyksiin. Hahmo on usean tekijän summa – ja niin tulee ollakin!

Koska tarinallistaminen on liiketoimintalähtöistä, myös hahmo (osana yritystarinaa) suunnitellaan aina välineeksi tukemaan yrityksen tavoitteita.

Särkänniemen Koiramäestä löytyy runsaasti erilaisia hahmoja; kuvassa Koiramäen Tilta tänä jouluna.

Särkänniemen Koiramäestä löytyy runsaasti erilaisia hahmoja; kuvassa Koiramäen Tilta tänä jouluna.

Millainen sitten on kiehtova hahmo? Olen listannut alle kymmenen kiehtovan hahmon ominaisuutta, jotka auttavat arvioimaan hahmosi kiinnostavuutta.

1. Kiehtovalla hahmolla on vahva tahto, selkeitä päämääriä ja jotakin arvokasta pelissä.

Haluaako hahmosi jotain? Mitä esteitä tämän tahdon tiellä on?

2. Kiehtova hahmo on uskottava ja totta omassa maailmassaan.

Onko yrityksellesi luotu tarinamaailma uskottava ja aito? Sopiiko hahmosi tähän tarinamaailmaan?

3. Kiehtovan hahmon maailma on sekä totta että satua. Hahmo on samaan aikaan sekä tuttu että tuntematon.

Onko hahmosi tunnistettava, mutta silti jollain tavalla uusi ja jännittävä? Onko hahmolla ristiriitoja, jotka lisäävät mielenkiintoa?

Lumiukkoja Rovaniemellä 2014 Tammikuu Tarinakone

4. Kiehtovassa hahmon tavassa toimia on toistoa. Näin syntyy tunnistettava olemus.

Onko hahmosi tavoissa toimia jatkuvuutta, joista asiakas tunnistaa hahmosi?

5. Kiehtova hahmo osoittaa tunnistettavia tunteita.

Miten hahmosi ilmaisee tunteita? Mitkä tunteet ovat hahmollesi tyypillisiä?

6. Kiehtovia hahmoja luodaan liioittelemalla ominaisuuksia. Karikatyyrit kiehtovat.

Onko hahmossasi liioiteltuja piirteitä? Millaisia ja miten ne ilmenevät?

7. Kiehtovalla hahmolla on yksi tärkeä ominaisuus, jota käytetään tarinassa loogisella tavalla.

Mikä ominaisuus on hahmosi tärkein? Mikä ominaisuus linkittää hahmon yrityksesi palvelulupaukseen?

8. Kiehtovaan hahmoon voidaan samaistua samankaltaisuuden, sankaruuden, kokemuksen tai tunteen tunnistettavuuden vuoksi.

Mikä tekee hahmostasi samaistuttavan?

9. Samaistumme inhimillisiin, mutta rohkeisiin ja ihailtaviin hahmoihin.

Mikä tekee hahmostasi inhimillisen? Onko hahmosi rohkea ja mitä asioita hahmossasi voi ihailla?

10. Kiehtova hahmo toimii vain, jos tarina on toimii. Tarvitaan hyvä käsikirjoitus.

Missä kunnossa on yrityksesi tarina? Miten hahmo ja tarina toimivat yhdessä?

Onko oman yrityksesi hahmo näiden ominaisuuksien perusteella kiehtova? Tai jos hahmoa ei vielä ole, millainen oman yrityksesi hahmosta voisi muotoutua?