Uusi sarja! Tarinallistamisen perusvillat

Bäää! Tarinallistaminen eli yrityksen toiminnan muotoilu tarinaksi on edelleen monelle uusi juttu. Siksi päätinkin nyt ottaa niin sanotusti pässiä sarvista ja käydä läpi tarinallistamisen perusvillat läpi uudessa blogisarjassa.  Ei mitään haituvia vaan kunnon villoja.

Perusvillat sarjassa vastaan kysymykseen mitä tarinallistaminen on ja kerron miten sinä voit ryhtyä tarinallistamaan omaa yritystoimintaasi.

Kerron sinulle, miten voit Stooripuun avulla tunnistaa yrityksesi tarinaelementit, rakentaa yrityksellesi oman ydintarinan ja siitä laajemman tarinaidentiteetin käsikirjan. Näytän sinulle, miten voit rakentaa yrityksellesi digitaalisen ja fyysisen tarinanäyttämön, joka koukuttaa asiakastasi kokemaan ja ostamaan.

En päästä sinua helpolla vaan pusken sinua kohti rajojasi, kokeilemaan, heittäytymään, erottumaan – tarinallistamaan.

Tähän pläjäytän sinulle nyt vielä syyt sille miksi sinun kannattaa tarinallistaa toimintaasi. Nämä on lainattu Annen kirjoittamasta Tarinallistaminen kirjasta.

  • Tarina luo yrityksen strategiselle kehittämiselle suunnan, joka helpottaa tuotteistamista ja kaupallistamisen prosessia.

 

  • Tarinan avulla luodaan palveluun syy – seuraus – suhteita sekä rakennetta. Tämä helpottaa omalta osaltaan kokonaisuuden hallintaa sekä palveluihin että markkinointiin liittyvää kehittämistyötä.

 

  • Tarinallistaminen antaa yrityksen brändille voimaa. Tarina saa ihmiset keskustelemaan yrityksen toiminnasta, osallistumaan ja myös sitoutumaan yrityksen palveluihin.

 

  • Asiakkaat tunnistavat yrityksen ja sen tarjoamat palvelut erottuvan tarinan ansiosta.

 

  • Tarina antaa yritykselle persoonallisen leiman, varsinkin kun tarina on myös tekoja eli osa asiakkaan palvelukokemusta. Kokemus jää asiakkaiden mieleen ja palvelua on helpompi suositella myös muille.

 

  • Tarina helpottaa palvelun myyntiprosessia ja valitun asiakaskohderyhmän tavoittamista. Tarinan avulla synnytetään ilmiöitä ja löydetään oma heimo.

 

Potkaisen laitumelle ulos uuden tekstin aina kahden viikon välein, eli pysyhän kuulolla!

 

Samistelijoiden joukko on suuri. Se joka tarjoaa asiakkaalle tarinan koettavaksi, erottuu joukosta. Älä ole tavallinen lammas, ole kuin tarinalammas! Erotu tarinalla kuin punaiset tarinalampaat.

Villan vinkki

Lähde tutustumaan yrityksenne tarinalliseen aineistoon. Millaista tarinallisuutta yrityksenne toimintaan ja markkinointiin liittyy jo nyt?

Kerää yrityksenne toimintaan liittyvää tarinamateriaalia. Perusta tätä varten oma kansio tietokoneellesi tai hanki vaikka ihan oikea fyysinen laatikko, jonne keräätte yhdessä porukalla teidän yrityksessä erilaista tarinamateriaalia. Tarinamateriaalia voivat olla esimerkiksi esineet, lehtijutut, kuvat, materiaalit, tekstit, runot, laulut, videot, kirjat, piirrokset jne. Periaatteessa siis mikä tahansa, jossa on jotain tarinan itua!

Kerro mikä on hauskin tarinalöytösi! Jaa löytösi muiden kanssa facebookissa.

Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan?

Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran?