Villa nro 10 – Laadi yrityksen oma tarinaidentiteetin käsikirja

 

Laitumella taas!  Seuraavat kaksi blogipostausta Tarinallistamisen perusvillat –sarjassa käsittelevät yrityksen tarinaidentiteetin käsikirjan laatimista.

Tässä sarjassa olen määkinyt, miten voit tunnistaa yrityksen tarinaelementit Stooripuun avulla ja miten laatia yritykselle toiminnan muotoilua ohjaavan ydintarinan.

Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, tarvitaan käytännönläheisiä ja yksinkertaisia ohjeita ydintarinan hyödyntämiseen yrityksen toiminnassa.

Prosessi jakautuu seuraavassa kolmeen osaan: tarinaidentiteettiin, tarinanäyttämöön ja palveluiden tarinakäsikirjoituksiin.

 

1. Tarinaidentiteetti

On tunnistettava yrityksen oma ydintarina, jonka pohjalta tarinaidentiteetti rakennetaan. Tarinaidentiteetti määrittelee yrityksen ”tarinamaailman”, sen johon asiakas kutsutaan mukaan kokemaan.

2. Tarinanäyttämö

Kun tarinaidentiteetti on tunnistettu, suunnitellaan yrityksen palveluympäristö, joka tukee tarinan kertomista. Näin syntyy yrityksen tarinanäyttämö, joka on sekä pysyvä että muunneltavissa.  Tarinanäyttämö on sekä digitaalinen että fyysinen, esim. verkkokauppa ja kivijalka.

3. Palveluiden tarinakäsikirjoitukset

Tarinaidentiteetin pohjalta yrityksen yksittäisille palveluille voidaan käsikirjoittaa tarinakäsikirjoituksia. Näiden avulla voidaan tuottaa asiakkaille juonellisia polkuja, kokemuksia tarinan muodossa.

 

 

Mikä on tarinaidentiteetin käsikirja ja mitä siihen tulisi kirjoittaa?

Tarinaidentiteetin käsikirja sisältää yrityksen tarinalähtöisen muotoilun ydinviestin, oman Stooripuun, ydintarinan, hahmokuvaukset, teemat, ajankuvan sekä lähtökohdat sille, miten tarina jalkautuu asiakkaan koettavaksi palveluympäristöön, palveluprosesseihin ja markkinointiin. Käsikirjan avulla yrityksen on helppo suunnitella liiketoiminnan tarinallistamista kokonaisvaltaisesti.

 

Kirjaa yrityksenne tarinaidentiteetin käsikirjaan ensin seuraavat osiot:

 

Tarinallinen ydinviesti

Tarinallistamisessa yrityksen ydinviesti on ikään kuin palvelulupaus tarinan muodossa.

 

Ydintarina

Yrityksen ydintarina tiivistää yrityksen tarjoaman tarinakokemuksen. Tämä tarina on yrityksen toiminnan punainen lanka. Se antaa suunnan tarinallistamiselle.

 

Hahmot

Tarina tulee todeksi toiminnan kautta. Toiminta toteutuu hahmojen avulla.

Tässä osiossa esitellään lyhyesti yrityksen tarinaidentiteetin kannalta olennaiset hahmot. Hahmot voivat olla todellisia ja/tai fiktiivisiä.  Myös yrityksen työntekijöillä ja asiakkailla on oma roolinsa tarinassa.

 

Tarinalähtöisen muotoilun teemat

Yrityksen tarinan kertomisen kannalta on tunnistettava yrityksen toiminnan tärkeimmät tarinaa tukevat teemat. Nämä teemat helpottavat palveluiden tarinallistamista ja tuotteistamista.

 

 

Tässä riittääkin nyt joksikin aikaa bähkäiltävää, kahden viikon päästä jatketaan käsikirjan jälkimmäiseen osioon.

 

Villan Vinkki

 

Piirrä asiakkaasi tyypillinen palvelupolku isolle paperille, kirjaa ylös jokainen kontaktipiste missä asiakas kohtaa yrityksenne viestin / palvelun vaiheen?

Ideoi sitten jokaisen kontaktipisteen yläpuolelle mind map –menetelmällä, miten yrityksenne ydintarina voisi toteutua juuri tässä asiakaskohtaamisessa?

Tästä Villan vinkistä on sinulle hyötyä seuraavalla kerralla, kun työstämme käsikirjan jälkimmäisen osion.

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>

>> lue Villa nro 5 >>

>> lue Villa nro 6 >>

>> lue Villa nro 7 >>

>> lue Villa nro 8 >>

>> lue Villa nro 9 >>