Villa nro 11 – Kirjaa ylös tarinallistamisen lähtökohdat

 

Elokuu ja aika kerätä satoa! Millainen mahtaa olla sinun satosi? Joko yrityksesi tarinaidentiteetin käsikirjan ensimmäinen vaihe on tehty? Jos et tiedä mistä mää ny oikein sulle määkisin, niin lukaise tämä.

Sitten sorkkaa toisen eteen ja päivän agendaan. Joka on tarinaidentiteetin käsikirjan jälkimmäinen osio, eli tarinallistamisen lähtökohdat. Palveluympäristö, tuotteet ja palvelut sekä markkinointi.

Kirjoita käsikirjaan nyt miten tarina tulee asiakkaan koettavaksi palveluympäristössä,
tuotteissa ja palveluissa sekä markkinoinnissa.Hyödynnä seuraavia kysymyksiä käsikirjan tekemisessä.

 

Seuraavat kysymykset helpottavat palveluympäristön määrittelyä. Niitä kaikkia tulee pohtia ydintarinasta käsin.

 

Mikä on ympäristön tunnelma?
Millaiset esineet kuuluvat tarinaa?
Millaiset aistikokemukset tukevat tarinaa?
Millaiset värit tukevat tarinaa?
Millainen on palveluympäristön äänimaailma?
Millaiset valot tukevat tarinaa?
Miten tarinanäyttämö heijastelee tarinan tapahtumia?
Näkyykö yrityksen hahmon elämä yrityksen tarinanäyttämöllä?

 

 

Seuraavat kysymykset helpottavat tuotteiden ja palveluiden tarinallistamisen lähtökohtien määrittelyä:

Miten ydintarina näkyy yrityksen eri palveluissa?
Mitä uusia tuotteita ja palveluita voi syntyä ydintarinan kautta?
Miten lisätään asiakkaan palvelupolkuihin juonellisuutta?
Miten tarina näkyy palvelujen yksityiskohdissa?
Miten tuotteiden pakkaukset tukevat tarinaa?
Miten työntekijät tukevat tarinaa? Millaiset ovat työntekijöiden asut?
Millainen rooli asiakkaalla on tarinassa? Millaisin keinoin roolia tuetaan?
Mikä on ensisijaisen tärkeää yrityksen palveluiden ja tuotteiden tarinallistamisessa?
Miten markkinoinnissa tarinan avulla esitetty lupaus lunastetaan palveluiden ja tuotteiden tarinan kautta?
Mitä tarvitaan että tarinasta tulee asiakkaalle totta?

 

Seuraavat kysymykset auttavat määrittelemään tarinallistamisen lähtökohtia markkinoinnissa:

Millaisia palasia tarinasta tuodaan markkinointiin?
Miten yrityksen hahmo (hahmot) toimivat markkinoinnin tukena?
Hyödynnetäänkö hahmoa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi viestijän roolissa?
Miten tarinallinen kehys näkyy yrityksen verkkosivuilla (huom. erilaiset kerronnan keinot)?
Miten erilaiset markkinointikampanjat voivat hyödyntää tarinaa?
Hyödynnetäänkö videoita? Tehdäänkö tarinasta trailerin kaltainen esittelyvideo?
Miten tarina näkyy asiakkaille lähtevissä viesteissä? Esimerkiksi uutiskirjeissä?
Toimiiko markkinointi tarinana alkusysäyksenä (istutus – lunastus)?
Miten asiakkaita voidaan tarinan kautta sitouttaa yrityksen palveluihin jo markkinoinnissa (esimerkiksi pelillistämisen keinot)?

 

Villan Vinkki

Tarkastele nyt yrityksenne toimintaa. Tarkastele palveluympäristöjä sekä digitaalista että fyysistä, sekä asiakkaan palvelupolun vaiheita.

Siivoa sitten yrityksenne toiminnasta pois kaikki sellainen mikä ei tue ydintarinan toteuttamista.

Näin olet jo jälleen loikan verran pidemmällä tarinakokemuksen tuottamisessa!


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>

>> lue Villa nro 5 >>

>> lue Villa nro 6 >>

>> lue Villa nro 7 >>

>> lue Villa nro 8 >>

>> lue Villa nro 9 >>

>> lue Villa nro 10 >>