Villa nro 13 – Tee asiakkaalle tarinapolku

No villat sentään! Nythän tämä jännäksi menee. Ydintarinasi on valmis, ja olet jo suunnittelut  yrityksen digitaalisen ja fyysisen tarinanäyttämön tukemaan tuota uutta ydintarinaasi.

On aika pohtia miten viet tarinaa vielä pidemmälle, aina yksittäisten asiakaskohtaamisten tasolle?

Loikkaamme jälleen hakemaan apuja television ja elokuvan puolelta. Voimme kuljettaa asiakasta tilanteesta toiseen dramaturgisen rakenteen avulla. Anne on määritellyt tarinallistamisen menetelmän käsitteitä kirjassaan Tarinallistaminen. Tarinapolku on yksi näistä tarinallistamisen käsitteistä. Tarinapolku  tarkoittaa muutoin samaa kuin palvelumuotoilussa käytettävä palvelupolku termi, mutta tarina sana viittaa asiakaspolkusi tarinalliseen muotoon.

 

Tarinapolku vertautuu tarinan juoneen, jonka avulla asiakasta kuljetetaan tilanteesta toiseen.

Tarinapolku rakennetaan draaman kaaren mukaisesti. Palvelun tarinakäsikirjoitus pitää sisällään palvelupolun ja sitä kuljettavan tarinan kuvattuna alusta loppuun. On siis pohdittava sitä, mikä voisi olla sen tarinan juoni, joka sitoisi asiakkaasi palvelupolun elementit yhteen.

Millaista tarinaa juuri tähän palveluun voidaan tuottaa? Palvelun tarinan on tuettava yrityksen ydintarinaa!

Palvelumuotoilussa palvelu jaetaan kolmeen tasoon: toiminnan, tunteen ja merkitysten tasoon. Tunteen ja merkitysten tasoa voidaan luoda esimerkiksi tarinallistamisen avulla, kuten olemme nyt lähteneet tekemään tässä meidän Tarinallistamisen perusvillat –sarjassa.

 

 

Luo asiakkaasi palvelupolku tähän tarinapolku-pohjaan, tai piirrä omasi isolle paperille. Itse sanoisin, että kuten laitumenkin kohdalla mitä enemmän tilaa temmeltää sen parempi.

Post-it-laput, piirrokset avainkohtauksista ja avainsanat toimivat tarinarungon hahmottelun tukena. Olennaisinta on punaisen langan löytäminen; palveluun kuuluvien toimintojen yhdistäminen toisiinsa draaman kaaren avulla, syy–seuraus-suhteiden luominen!

 

 

Villan Vinkki

 

Yllätysten yllätys! Tälläkin kertaa pistän potkaisten sinulle vielä villan vinkin!

Kysymyksistä on apua, kun luot yrityksesi asiakkaalle tarinapolkua. Muista myös, että teet polusta erilaisia versioita, erilaisille asiakkaille.

 

Pohdi esimerkiksi:

 

  1. Mistä palvelu alkaa eli mikä on palvelun tarinan alkusysäys? Miten asiakas houkutellaan mukaan tarinaan? Elokuvan puolella tämän on tapahduttava ensimmäisten sekuntien aikana. Herätä siis asiakkaan mielenkiinto!

 

  1. Miten asiakkaalle esitellään tarinan näyttämö? Miten hyödynnät digitaalista tai fyysistä tilaa osana tunnelman luomista, osana tarinakokemusta?

 

  1. Miten kokemusta syvennetään tarinalla? Miten tarina tukee sitä kokemusta, jota haluat asiakkaillesi tarjota?

 

  1. Mikä on asiakkaan mielestä huippukohta? Miten tarina etenee tähän pisteeseen? Sisältyykö palvelupolkuun jokin yllättävä käänne, joka yllättää asiakkaan positiivisesti?

 

  1. Mikä on loppuratkaisu? Miten asiakkaalle annettu palvelulupaus lunastetaan?

 

Tiesitkö, että Tarinakone tarjoaa myös näitä Tarinapolku-pajoja, joissa opitaan käytännön tekemisen kautta rakentamaan asiakkaalle osallistava juonellinen tarinapolku. Kysy lisää!

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>

>> lue Villa nro 5 >>

>> lue Villa nro 6 >>

>> lue Villa nro 7 >>

>> lue Villa nro 8 >>

>> lue Villa nro 9 >>

>> lue Villa nro 10 >>

>> lue Villa nro 11 >>

>> lue Villa nro 12 >>