Villa nro 3 – Aloita Stooripuusta

 

Bäää! Se on tämän firman pomo eli hyvin pehmeä, ja erittäin fiktiivinen, Tarinalammas tässä taas. Näin ne viikot vierähtävät ja on jälleen uuden villan aika. Jos et ole vielä lukaissut villoja yksi ja kaksi, kannattaa se tehdä nyt heti.

Turhat määkimiset pois, nyt on aika ryhtyä töihin. Tänään siirrymme tarinallistamisen prosessin vaiheisiin. Kaiken ydin on yrityksen oma ydintarina, joka ohjaa yrityksen toiminnan tarinallistamista, eli niin palveluympäristön, palveluprosessien kuin markkinointiviestinnänkin muotoilemista tarinan kautta.

 

Ydintarinaa ei voi tehdä ennen kuin tarinaelementit tunnistettu

 

Ydintarinan tunnistaminen ja luominen lähtee liikkeelle Stooripuusta, jota käytämme tarinaelementtien tunnistamiseen liiketoiminta-, asiakas- ja arvolähtöisesti.

Et siis voi suin päin sännätä aitojen yli, laittaa mutkia suoraksi ja tehdä yrityksesi toimintaa elämyksellistävää ydintarinaa. On pidettävä huolta, että tarina tukee yrityksesi olemassaolon ydintä, että se todella kiteyttää tarjoamasi ratkaisun tarinalliseen muotoon ja puhuttelee juuri sinun asiakkaitasi.

Stooripuu on siitä erikoinen puu, että sen juurakossa kasvaa yrityksen olemassaolon timantteja, rungon kohdalla on asiakas ja siinä vierellä yrityksemme tuotteet / palvelut. Puun oksistossa kasvaa tarinavilloja eli erilaisia olemassa olevia ja uusia tarinaelementtejä. Näistä valitset ydintarinasi elementit.

 

Lataa Tarinakoneen ilmainen tarinallistamisen opas täältä. Oppaasta löydät oman Stooripuu-pohjan. 

 

Tämä Tarinakoneen Stooripuu-menetelmä auttaa etenemään vaiheittain ja pitämään fokuksen olennaisessa. Puu rakennetaan juurista runkoon, rungosta oksistoon. Visuaalinen ja yksinkertainen puun muotoon tehty kuva tukee arvo- ja asiakaslähtöistä ajattelua ja pakottaa sinut samalla kiteyttämään asioita. Ystäväni Aristoteleskin käytti aikoinaan ilmaisua ”on kirjoitettava rungosta oksiin”.

Ennen kuin Stooripuuta lähdetään rakentamaan, yrityksellä tulisi olla selkeä kuva liiketoiminnastaan, tuotteistaan, palveluistaan sekä asiakaskohderyhmästään, ja tulevaisuuden visiostaan. Toki Stooripuu voi olla avuksi myös alkavan yrityksen liiketoiminnalle, joka vielä hakee muotoaan, omaa punaista lankaansa.

Paremman ja hauskemman palvelukulttuurin toteuttamista

 

Stooripuun juurissa sijaitsevat yritystoiminnan aidoimmat asiat, yrityksen olemassaolon tarkoitus. Nämä merkitykset tulevat  asiakkaille näkyviksi tarinatekojen kautta.

Tarinallistaminen ei siis ole mitä tahansa fiktiivisen palveludraaman kehittelyä tai viihdyttävien lisäelementtien rakentelua yrityksen liiketoiminnassa. Se on osa yrityksen strategiaa, vahvasti liiketoiminnallisia tavoitteita tukeva menetelmä. Tekeminen ei ole halpahintaista tai kosiskelevaa, vaan rehellistä ja rohkeaa paremman ja hauskemman palvelukulttuurin toteuttamista.

Stooripuun juurista oksiin -symboliikka konkretisoi myös sitä, että tarinallistamisessa tuomme yrityksessä piilossa olevat arvokkaat asiat ja merkitykset tarinallistamisen keinoin asiakkaan koettavaksi. Näin siitä, mikä on usein abstraktia ja etäiseksi jäävää sanahelinää yrityksen kotisivuilla, tulee osa asiakkaan palvelukokemusta. Bää, se on loikka kohti kasvua.

 

 

Oppia laitumelta

 

Potkaisenpas tähän vielä vähän tarinaa Tarinakoneen tosielämän laitumelta. Jokin aika sitten Anne oli tilanteessa, jossa meni hölmöyksissään lupaamaan, että tekee erästä projektia varten ydintarinan tuosta noin vain, ilman yrityksen omaa Stooripuu-pajaa. Tarinallistaja raukka kuvitteli olevansa tarinallistamisessa oikea eläin ja että voi hypätä kehittämänsä Stooripuu-vaiheen yli, suoraan ideoimaan ydintarinaa. Mikä oli lopputulos?

Todella erilainen kuin Tarinakoneen projekteissa yleensä. Tarina ei vastannut asiakaan toiveita, koska Annella ei ollut riittävästi tietoa timanteista ja merkityksistä, eikä tilaajan asiakkaista. Raukalla oli vaikeuksia löytää riittävän elämyksellinen muoto, koska oksiston prosessia ei oltu tehty yhteistyössä asiakaan kanssa. Dialogia ei oltu käyty pohjamutia myöten kuten yleensä ja yhteinen innovoinnin vaihe puuttui kokonaan.

Lopputuloksena Anne totesi: ydintarinaa ei voi todellakaan tehdä näin. ”Tulipahan nyt todistettua, että miksi prosessi Stooripuun kautta todella toimii.”

Älä siis sinäkään väheksy Stooripuun vaiheita. Seuraava villa ilmestyy kahden viikon päästä, silloin lähdemme liikkeelle juurakosta!

Luulitko että jo unohdin? Sorkka sentään, enhän nyt tokikaan. Tässä on tämänkertainen villan vinkki.

 

Villan Vinkki

 

Tehdään pieni tarinallistamisen lämmittelyharjoitus, joka liittyy esineisiin. Myös niistä voi löytyä tarinaelementtejä Stooripuun oksistoon.

Ota kynä ja paperia. Piirrä paperille ympyrä ja jaa se neljään kenttään piirtämällä sen päälle rasti.

1. Kirjoita vasempaan ylänurkkaan yrityksesi tai organisaatiosi historiaan liittyviä esineitä.

2.Kirjoita sitten ylös oikealle esineitä, jotka jo nyt ovat tavalla tai toisella osa yrityksesi markkinointiviestintää.

3. Ja alas vasemmalle kirjaa niitä esineitä, jotka linkittyvät tarjoamiisi palveluihin tai tuotteisiin.

4. Lopuksi kirjoita alas oikealle kaikki älyttömät villit ideat, joita tämä pieni prosessi on saanut päähäsi pälkähtämään.

Kirjota ympyrän alle itsellesi vielä näkyväksi se, mitä ratkaisua ja muutosta sinä tarjoat omille asiakkaillesi.

Sitten ota punainen kynä (hätätapauksessa vihreäkin käy) ja ympyröi ne esineet, jotka parhaiten kuvastavat tuota ympyrän alle kirjoittamaasi asiaa.

Lopuksi pohdi, voisitko ottaa jonkin näistä esineistä käyttöösi asiakaskohtaamisessa ja näin havainnollistaa tarjoamaasi ratkaisua. Ja näin olet jo matkalla kohti tarinallistamista!

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>