Villa nro 4 – Määrittele yrityksesi Stooripuun juuret

 

Bäää! Se on tämän firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas täällä taas laitumella. On aika aloittaa Stooripuun tekeminen. Ensimmäinen vaihe on yrityksen olemassaolon kiteyttäminen puun juurakossa oleviin timantteihin. Näin tiedämme, mikä on se viesti, jota yrityksesi ydintarinan tulee heijastella.

 

Usein se, mikä yrityksessä on aitoa ja arvokasta, ei näy asiakkaalle, vaan on näkymättömissä, kuin puun juuret. Meidän on saatava näkyviin nämä tärkeimmät tekijät, aidot timantit. Timantit kirjataan sanoina Stooripuun juuriin.

 

Stooripuun juurakon timanteissa on tietynlainen rautalankamalli, kiteytys yrityksen olemassaolon perusasioista. Voit määritellä nämä timantit niin kuin parhaaksi katsot. Mutta määkisin nyt kuitenkin sinulle muutamia ohjeita. Mietibä seuraavia:

 

  • Miksi? Miksi yritys on olemassa? Simon Sinekia lainaten: ihmiset eivät osta sitä, mitä sinä teet, vaan sitä, miksi teet mitä teet. Mikä on syvempi merkitys liiketoimintasi taustalla?

 

  • Muutos? Hyöty, oppi, oivallus, elämys? Kun asiakas käyttää yrityksesi tuotetta / palvelua, miten hänen elämänsä muuttuu?

 

  • Mikä muuttuu maailmassa laajemmin yrityksesi tarjoaman ratkaisun kautta?

 

 

  • Kirjaa juurakon timantteihin lyhyesti, miten sinun yrityksesi eroaa kaikista muista vastaavista yrityksistä? Millainen on yrityksesi persoona? Jos yrityksenne olisi ihminen, millainen tuo ihminen olisi? Entä toimintapa / tyyli?

 

  • Millaiset arvot määrittävät yrityksenne toimintaa?

 

  • Onko yrityksesi historiassa / omassa yrittäjähistoriassasi asioita, jotka vaikuttavat siihen, että yrityksen tuote / palvelu on niin erinomainen?

 

  • Kannattaa myös määritellä ne tunteet, joita haluat tuottaa asiakkaillesi? Mitä asiakkaat kokevat, kun he ovat tekemisissä yrityksen kanssa?

 

Bäää! Älä ny heitä sorkkaas nurkkaan. Tiedänhän mää, että tämä ei ole ihan yhtä helppoa kuin määkiminen kesälaitumelta käsin. Jos ajaudut kirjoittamaan yhteen timanttiin paljon asioita, valitse niistä lopuksi vain yksi tai kaksi. Timantit eivät saisi olla täynnä tekstiä: mitä lyhyemmin ja ytimekkäämmin määrittelet nämä yrityksen olemassaolon timantit, sen parempi.

 

 

Liian helposti jäämme kiinni abstrakteihin käsitteisiin, erilaisiin mauttomiin juolavehniin. Tärkein on usein yksinkertaista, mutta samaan aikaan myös syvällistä, todellista. Älä vain ala strategia-jargon-myyräksi. Muista myös, että teidän yrityksenne Stooripuun juurakon pitäisi olla erinäköinen kuin vastaavalla alalla toimivan naapuriyrityksen puun juurakko.

Villan Vinkki

Mieti erilaisia hahmoja, esimerkiksi julkkiksia, fiktiivisiä hahmoja, alansa ammattilaisia.  Mikä hahmo voisi kuvastaa yrityksenne tyyliä, sitä millaisena näyttäydytte asiakkaillenne? Onko yrityksenne esimerkiksi kuin Euroviisulavan säkenöivä Saara Aalto tai jääkiekkokaukalon pistekunkku Sebastian Aho?


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>