Villa nro 5 – Stooripuun runko on asiakas

 

Bäää! Ja eikun eteenpäin, sanoi pässi, kun ei nähnyt metsää puilta. Onneksi meillä onkin tässä nyt jokaisella vain yksi puu, ei siis huolen häivää. Et pääse eksymään, varsinkaan kun oppaanasi on tämän firman hyvin fiktiivinen ja erittäin pehmeä pomo, Tarinalammas!

Kun juuret on nyt määritelty, siirrytään Stooripuun runkoon. Stooripuun rungon keskimmäiseen nuoleen määritellään nyt pääasiakaskohderyhmä.

 

Vaihe 1. Asiakas

 

Määrittele siis lyhyesti rungon kohdalle tyypillinen asiakas, jota olette palvelemassa.

Vaan sorkka sentään, miten tärkeää on, että yrityksessä tiedetään ja tunnetaan pääasiakaskohderyhmä! Jos ei ole näkökulmaa, yritys ei puhuttele ketään.

Asiakasymmärryksen hankkimiseen on muun muassa palvelumuotoilun parissa kehitetty loistavia menetelmiä, esimerkiksi erilaiset asiakasprofiilit. Tutustu näihin menetelmiin ja hyödynnä tätä tietoa, että ymmärtäisit, millainen tarinallistaminen toimii juuri sinun asiakkaillesi.

Otetaan esimerkiksi minut. Anne on tehnyt minusta lampaan, koska pääkohderyhmäämme ovat erityisesti matkailualan yritykset. Sovin Tarinakoneen asiakkaiden maailmaan, enkä minä huono vertauskuva ole ollut muillekaan asiakkaillemme. Kuvastan erilaisin tavoin sitä muutosta, jota jokainen tarinallistava yritys toteuttaa.

Mutta nyt takaisin laitumelle. Stooripuun rungon kohdalle kirjailtu asiakas muistuttaa meitä koko tarinaelementtien hakemisen prosessin ajan, kenelle olemme tarinaa tekemässä. Taustalla on tietysti kaikki se tieto mitä asiakkaista on olemassa ja sitä hyödynnämme sitten lopulta ydintarinamme laatimisessa.

Tarinasta laaditaan myöhemmin eri versioita eri kohderyhmille ja erilaisiin tarpeisiin, ja myös nämä versiot ja toteutukset tukevat yrityksen ydintarinaa.

Muista, että ydintarina kiteyttää koko yrityksen olemassaolon / tarjottavan ratkaisun / tuotteen tai palvelun tarinalliseen muotoon. Se niin perustavaa laatua, että sen viesti on sama kaikille asiakkaallesi. Ydintarina ei muutu, ellei yrityksen liiketoiminta olennaisesti muutu.

Se, miten tarina eri asiakkaille tarjoillaan koettavaksi, onkin sitten jo eri juttu, siihen palaamme tässä Tarinallistamisen perusvillat -sarjassa sitten myöhemmin.

Tarinallistamisen näkökulmasta asiakkaita kannattaa havainnoida esimerkiksi populaarikulttuurin ja kulutustottumusten kautta. Tutustu asiakkaisiin ja ota selvää heistä vaikkapa seuraavien kysymysten avulla.

 

  •      Mitä musiikkia asiakas kuuntelee?
  •      Mitä lehtiä asiakas lukee?
  •      Mitä elokuvia hän katsoo?
  •      Mitä kirjoja hän lukee?
  •      Mitä kahvia hän juo?
  •      Mistä hän ostaa vaatteensa?
  •      Mitä hän tekee lomalla?
  •      Miten hän sisustaa kotinsa?
  •      Mitä hän ei missään nimessä katso televisiosta?
  •      Mitä musiikkia hän ei voi sietää?
  •      Mikä on tyhmintä/turhinta, mihin hän käyttää aikaa sosiaalisessa mediassa?
  •      Missä hän tapaa ystäviään?
  •      Mitä hän haluaa opettaa lapsilleen?

 

 

Vaihe 2. Tuotteet ja palvelut

 

Jos oikein tarkkaan nyt katsot, huomaat että tuossa Stooripuun rungon eli asiakkaan molemmilla puolilla on vihreä nuoli. Taisit huomatakin sen jo! Tämä on puuvertauksen maan taso, johon kirjataan yrityksen tuotteet ja palvelut vielä näkyville. Tee siis niin. Ja tässäkin riittävät pelkät avainsanat.

Kun tuotteet ja palvelut on kirjattu yleisellä tasolla pääasiakaskohderyhmän viereen, on helpompi pysyä fokuksessa: mitä palveluita ja tuotteita tarjoamme? Tämä meidän yrityksemme tarjonta, jonka ympärille lähdemme hakemaan tarinallista kehystä, ydintarinaa.

Jos yrityksesi tarjoaa sekä tuotteita että palveluita, voit kirjata vasemman puoleiseen nuoleen tuotteet ja oikean puoleiseen palvelut.

 

Esimerkiksi:

Kampaamoyrittäjän palveluita ovat kampaamopalvelut ja tuotteita kampaamotuotteet.

Matkailuyritys tarjoaa ravintolapalveluita, kokouspalveluita ja ohjelmapalveluita ja myy muistotuotteina pieniä käpylehmiä.

Teollisuusyritys tarjoaa tuotetta x ja sen käyttöön liittyvää koulutusta.

 

Nyt Stooripuun toinen osio on valmis. Olet kirjannut itsellesi muistion kaltaiseen Stooripuuhun näkyville yrityksenne asiakkaan sekä tuotteet ja palvelut. Seuraavalla kerralla kiipeämme puun oksistoon, en malta odottaa, vaikka sorkillani se ei ole aivan helppoa! Heittäydymme hetkeksi luovuuden laitumelle, loikimme assosiaatioiden virtaan, emmekä anna järjen estää meiltä hulluttelun iloa.

 

 

Villan Vinkki

 

Asiakasprofiileissakin voidaan hyödyntää tarinankerrontaa sekä elokuvan käsikirjoittamisessa käytettyjä hahmojen rakentamisen keinoja. Niiden avulla asiakasprofiileista tulee inhimillisiä ja moniulotteisia kuvauksia yrityksen tavoittelemista asiakkaista. Asiakasprofiileille voidaan laatia esimerkiksi taustahistoria samalla tavoin kuin fiktiivisen elokuvan henkilöhahmoille.

Kokeile kirjoittaa taustatarina siitä, millaisen tarinan kanssa tyypillinen asiakkaasi saapuu kohtaamistilanteeseen. Mitä hänelle on tapahtunut ennen kuin hän ottaa yhteyttä yritykseenne?

 

  • Ennen kuin hän on yhteydessä yritykseenne, onko hän keittänyt aamulla kahvit ja lukenut sosiaalisen median kanavista verkostonsa uusimpia kuulumisia? Millaisia juttuja hän on lukenut, mistä on hän on kiinnostunut?

 

  • Jokin asia on saanut hänen nauramaan tuona aamuna, mikä se voisi olla?

 

  • Kun hän on yhteydessä yritykseenne, mitkä ovat hänen unelmansa suhteensa tarjoamaanne tuotteeseen / palveluun? Mitä hän kertoo perheelleen / ystävilleen tuosta unelmasta /toiveestaan ennen kuin hän ottaa yhteyttä yritykseenne?

 


 

Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>