Villa nro 6 – Oksistossa yrityksen tarinaelementit

 

No voihan villat! Vihreät kesälaitumet! Se on fiktiivinen firman pomo Tarinalammas tässä taas. Olemme edenneet tässä Tarinallistamisen perusvillat -blogisarjassa nyt Stooripuun juurakosta rungon kautta oksistoon.

Tiedän, että olet kärsimätön, ei tarvitse enää kuopia maata siellä! Lopulta on tullut aika heittäytyä tunnistamaan ja ideoimaan yrityksenne tarinaelementit Stooripuun oksistoon.

 

Oksisto on tarinaelementtien tunnistamista ja ideointia

Oksistoon tehdään siis mind-mappia, mielleyhtymäkarttaa erilaisista tarinaelementeistä. Annetaan assosiaatiovirran viedä! Ei haittaa vaikka välillä karkaat koko laitumelta. Älyttömätkin ideat johtavat toisiin, ehkä parempiin ideoihin. Lopulta prosessin kautta syntyy uusia oivalluksia, joissa on myös jotain järkeä.  Ilman ideoinnin vapautta ei synny uutta, erilaista ja yllättävää. Mieli on usein yllättävän jumittunut samoihin ratoihin: kuten kauramaitopurkkia, mieltäkin on välillä hyvä ravistella ja sekoittaa. Yksi käsikirjoitusguru Syd Fieldin lempisanontoja oli: ”Luota prosessiin, se on suurempi kuin sinä itse”.  Siinä on prosessin voima, tekeminen tuo vastaukset.

 

 

Tämän sanottuani tosin pistän sorkkaa ja toistakin sittenkin lähtökuoppiin. On hyvä lähteä liikkeelle siitä, että kirjaat oksistoon ensin ne tarinaelementit, mitkä jo nyt ovat osa teidän yrityksenne toimintaa.

 

  • Millaista tarinallisuutta olette jo nyt hyödyntäneet viestinnässä, markkinoinnissa, palveluympäristöissä, tuotteistamisessa tai palvelumuotoilussa?
  • Mitkä tarinalliset elementit ovat jo nyt osa yrityksenne brändiä?
  • Mistä teidän yrityksenne markkinointiviestintä jo nyt tunnistetaan? Jokin tietty väri? Symboli tai kuvio? Jokin hahmo? Tietty teema tai tyyli?
  • Ja millaista tarinallisuutta näistä löytyy? Millaisia markkinointikampanjoita teillä on ollut, mitkä ovat olleet onnistuneimpia?

 

Kirjaa näitä tarinaelementtejä ylös. Sieltä saattaakin jo löytyä se helmi, jonka voit nostaa merkittäväksi osaksi yrityksenne pysyvää ydintarinaa. Tarinallistaminen ei ole vain uuden keksimistä vaan kaiken hyödyn irti ottamista myös jo olemassa olevasta tarinallisuudesta.

 

Mutta nyt päästän sinut irti – anna ideoinnin viedä . Tässä esikuvaksesi sopii naapurilaitumen melko yksioikoinen Mansikki, joka ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin seuraavan makean apilan löytämisestä – älä sinäkään mieti nyt muuta kuin tarinaelementtien löytämistä ja ylös kirjaamista. Näin suljet pois mielestäsi muut asiat: älä haksahda analysoimaan ja pohtimaan onko nyt ideoimassasi tarinaelementissä järkeä, keskity vain tunnistamaan ja ideoimaan. Analysoinnin aika on sitten myöhemmin.

 

  • Millaisia teemoja liittyy yrityksen toimintaan?
  • Millaisia hahmoja?
  • Mikä on yrityksen nimen tarina?
  • Millaisia tarinaelementtejä kumpuaa yrityksen historiasta?
  • Onko palveluympäristössä jotain erityistä tai persoonallista?
  • Millaisia vertauskuvia tai symboleja yrityksen toimintaan liittyy tai voisi liittyä?
  • Onko yrityksellä sanontoja, jotka kuvaavat yrityksen tapaa toimia?
  • Onko olemassa kuvia, vaatteita, esineitä, makuja tms., jotka kuvastavat yrityksen toimintaa? Tai yrityksen asiakkaan tyyliä ja toiveita?
  • Mitä tarinallisuutta jo liittyy yrityksen tuotteisiin tai palveluihin?

 

 

 

Usein tarinaelementtien kautta syntyy myös täysin uusia tuote- tai palveluideoita. Kun tämä työvaihe on valmis, Stooripuusi oksistossa kasvaa nyt yrityksesi tarinan ituja! Seuraavassa osassa valitsemme oksistossa kiehtovimmat tarinan elementit jatkoon ja lähdemme testaamaan niitä asiakkailla.

 

Villan Vinkki

 

Visualisoi tarinaelementit tunnelmakartaksi Stooripuun ympärille. Liimaa nyt kokonainen Stooripuusi isommalle paperille niin, että sen ympärille jää runsaasti tilaa.

Tee itse tai tehkää yhdessä tiiminne / työntekijöiden kanssa visualisointi tarinaelementeistä.

Leikatkaa lehdistä kuvia, mielikuvia ja tunnelmia, siitä millaiselta tarinanne asiakas-kohtaamisissa voisi näyttää. Kuvien kautta pystytte prosessoimaan ja keskustelemaan tarinan tyyliin liittyvistä valinnoista helpommin yhdessä.

Jos vain mahdollista, ottakaa myös muutama asiakkaan edustaja mukaan tähän yhteiseen luovaan askartelupäivään!


 

Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>

>> lue Villa nro 5 >>