Villa nro 8 – Kirjoita ydintarina

 

Bäää se on tarinaa, tarinaa, tarinaa! Tarina ihmisiä ja tätä lammasta liikuttaa… On aika Tarinallistamisen perusvillat sarjan seuraavan villan! Tarinaelementit on nyt Stooripuun avulla tunnistettu liiketoiminta-, asiakas- ja arvolähtöisesti. Viime kerralla valitsimme parhaat jatkoon ja testasimme niitä asiakkailla.

 

Lisäksi ennen tarinan tekemistä on hyvä hankkia erilaista lisätietoa valituista tarinaelementeistä. Usein nämä tiedonkeruumatkat eri laitumilla tuottavatkin jo hyviä ideoita myös itse tarinaa varten!

 

Mutta mikä siis on tämä ihmeellinen ydintarina, jota tässä nyt metsästetään?

 

Tarinallistamisessa käytettävä ydintarina tiivistää yrityksen olemassaolon tarinaksi. Tämä tarina on yrityksen toiminnan punainen lanka. Kaikki, mitä yritys tekee, heijastaa ja tukee ydintarinaa. Muista käyttää sekä faktaa että fiktiota!

 

Palveluihin ja markkinointiin jalkautuvat, ydintarinasta kumpuavat tarinat elävät ja kehittyvät, saavat uusia muotoja ja versioita. Samoin on pitkissä tv-sarjoissa. Pilottijaksossa meille esitellään sarjan maailma ja sen hahmot iloineen, suruineen ja haasteineen. Ensimmäisen jakson perusteella tunnemme tv-sarjan tyyliin ja asetelman, joka ei muutu, vaikka jokaisessa jaksossa olisi oma juonensa ja uusia sivuhenkilöitä.

 

Yrityksen ydintarina on siis vähän kuin tv-sarjan esittelyjakso, se mikä esittelee tarinamaailman ja sen hahmot. Se on se kivijalka, joka on ja pysyy. Mutta siitä kumpuavat nämä erilaiset tarinan muodot erilaisiin tarpeisiin. Näin siis sorkka kerrallaan rakennamme kokonaisvaltaista tarinakokemusta.

 

 

Kirjoita yrityksenne toimintaa elämyksellistävä ydintarina

 

Ydintarinan olisi hyvä mahtua yhdelle A4:sen paperille. Ydintarina vastaa seuraaviin kysymyksiin:

 

  • Alkusysäys – mistä kaikki alkoi? Kuka/mikä on yrityksen tarinan hahmo?
  • Esittely – miksi yritys on, mitä on? Syy–seuraus-suhteet. Tee näkyviksi!
  • Syventäminen ja käänne – yllättävä tapahtuma! Miten tapahtumat vaikuttivat siihen, millainen yrityksestä tuli?
  • Ratkaisu – tarina osana yrityksen palvelulupausta. Mitä lupaamme asiakkaalle tarinan kautta?
  • Loppuhäivytys – miltä asiakkaasta tuntuu, kun palvelulupaus on lunastettu? Mikä on yrityksen tarjoama tarinakokemus?

 

Esimerkkeinä muutamia otteita asiakkaidemme ydintarinoista:

 

ZestMark Oy

 

Olipa kerran Maa nimeltä Mark. Maa oli täynnä nuoria, jotka eivät tienneet mitä tehdä elämällään. Mistä löydän oman juttuni? Millaisen jäljen haluan jättää tähän maailmaan?  Jokaisen nuoren sydämen kohdalla oli sitruuna, joka muuttui kitkerämmäksi päivä päivältä, viikko viikolta. Sillä jokainen sitruuna haluaa olla limonadia.

 

Lankava Oy

 

Kun Lyyli asteli Etelä-Pohjanmaalle, näki hän pellot, jotka olivat laakeita kuin valtameret. Koivukujilla kimmelsivät talvisin timantit, ojien kevätpuroissa virtasi kirkas ja uudistava vesi. Loppukesän keltainen vilja lainehti ja taivas kaartui suurena maiseman ylle, antaen Lyylillekin voimaa suuriin visioihin ja aina uusiin ideoihin. Pian Lyyli perustikin muutaman muun voimanaisen kanssa yrityksen, Kauhavan Kangas-Aitan, joka nykyään tunnetaan nimellä Lankava Oy.

 

Avoine Oy

 

Tämä meri on järjestötoimijan meri, elämä täynnä erilaisia muutoksia.

Tässä meressä asuu Avoine Oy:n oma delfiini Oiva. Taitava ja vahva uimari Oiva hallitsee meren pohjia myöten, mutta tuntee myös meren pinnanpäällisen maailman. Delfiinit tunnetaan merimiesten suojelijoina ja onnen tuojina. Oiva Delfiini on järjestötoimijoiden suojelija ja avoimen vaikuttamisen vaalija. Kuten delfiineillä yleensä, on myös Oivalla hallussaan paljon viisautta. Oivalla on myös loistavat aistit ja vaistot. Harva pystyy syvien merien kaikuluotaukseen, mutta Oivalla on tuo taito.

Delfiini Oiva tahtoo auttaa jokaista järjestötoimijaa kesyttämään oman merensä, hallitsemaan sen tuulet, tyrskyt ja erilaiset kohtaamiset.

 

Muista, että ydintarinaa ei välttämättä julkaista tekstinä ollenkaan, sen tarkoituksena on ohjata yrityksen toiminnan muotoilua tarinaksi. Se on yrityksesi liiketoiminnan tarinallistamista ohjaava käsikirjoitus.

 

Villan Vinkki

 

Kirjoita yrityksenne ydintarinasta erilaisia versioista erilaisilla tyyleillä. Kokeile esimerkiksi kirjoittaa ydintarina joka on:

 

  1. Satu
  2. Sensaatio-uutinen
  3. Fiktiivisen päähenkilön monologi
  4. Kahden henkilöhahmon vuoropuhelu
  5. Kertova runo
  6. Matkakertomus
  7. Resepti ja valmistusohje

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 

>> lue Villa nro 1 >>

>> lue Villa nro 2 >>

>> lue Villa nro 3 >>

>> lue Villa nro 4 >>

>> lue Villa nro 5 >>

>> lue Villa nro 6 >>

>> lue Villa nro 7 >>