Julkaistu 19.07.2018

 
Ja sitä ollaan taas laitumella! Ilon loikka! Se on nimittäin taas uuden villan aika.
Nyt kun ydintarinasi on valmis, on aika siirtyä työstämään sitä miten hyödynnät tuota ydintarinaa liiketoimintasi muotoilussa.
Tavoitteena on, että ydintarina olisi tavalla tai toisella läsnä jokaisessa asiakaskohtaamisessa, on asiakkaasi sitten digitaalisessa tai fyysisessä palveluympäristössä.
Kannattaa osallistaa myös asiakkaat ideoimaan sitä miten ydintarinan elementit voisivat kohtaamisissa toteutua. Näin saat  haltuusi ideoita, jotka suuremmalla todennäköisyydellä miellyttävät asiakkaitasi. Osallistamalla asiakkaita pääset myös näkemään sitä miten asiakkaat yleisesti ottaen reagoivat ydintarinaan.
Sorkka sentään! Pidä kuitenkin mielessä, että tarina tekstinä ei ole sama kuin toteutunut tarinallisuuus asiakaskohtaamisessa! Älä säikähdä, jos saat myös epäilevää palautetta! Itse asiassa se on myös hyvä merkki. Ydintarinasi ei ole harmaata massaa vaan herättää tunteita suuntaan ja toiseen.
 

Osallista avoimella tarinalla

 
No mutta sitten loikataan itse asiaan. Miten osallistat avoimella tarinalla ja keräät ideoita tarinasi hyödyntämiseen?
Avoin tarina tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, että kirjoitat palvelupolun asiakkaan näkökulmasta alusta loppuun tarinaksi, johon jätät tyhjiä kohtia asiakkaan täytettäväksi.
Ennen avoimen tarinan täyttämistä annat asiakkaalle luettavaksi laatimasi yrityksesi ydintarinan.
Tämän jälkeen asiakas täyttaa avoimeen tarinaan miten hän näkee, että tuo ydintarina voisi eri kohtaamistilanteissa toteutua.
Avoimia tarinoita voi tarjota täytettäväksi sekä digitaalisessa muodossa että perinteisellä paperi ja kynä menetelmällä esimerkiksi yrityksen myymälässä / toimistossa.
 

Avoimen tarinan lauseet voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:

 
Kun astut myymäläämme sinua naurattaa kun huomaat lattiassa ______________________________ .
Nostat katseesi ylös ja huomaat, että myymälämme on valaistu___________________________________ .
Kiertelet myymälässä ja huomaat, että polkusi on rakennettu tarinan muotoon, jossa__________
______________________________________________________________________________________________ .
Ilahdut kun huomaat, että sinulle tarjotaan maistiainen, joka on osa tarinaa. Se on_____________
______________________________________________________________________________________________ .
 
 
Kirjoita palvelun kulku siis asiakkaan näkökulmasta ja käytä tunnetermejä kuvaamaan sitä mitä asiakas voisi eri tilanteissa kokea ja missä yhteydessä tarina voisi toteutua.
 
Älä kirjoita tarinan toteutumista auki, vaan anna asiakkaasi ideoida miten tarina tilanteessa toteutuu!
 

Esimerkki Avoin tarina -menetelmästä

 
Jyväskylässä suunniteltiin vuonna 2011 uutta asuinaluetta vanhan paperitehtaan tontille. Tässä Kaupungin Kangas -projektissa hyödynnettiin Avoin tarina -menetelmää.
Avoimella tarinalla saimme kerättyä projektiin osallistuneilta aika villejäkin näkemyksiä alueen kehittämiseksi. Tarinamuoto tuntui innostavan luovuuteen ideoinnissa.
 
Avoin tarina -lomake näytti tältä:
 

PÄIVÄNI KANKAALLA

Olipa kerran Jyväskylän kaupunkiin syntynyt oikea asukkaiden unelma-alue. Päätin lähteä sinne päivää viettämään, koska olin kuullut, että siellä _______________________________________. Lähdin kävelemään keskustasta kohti Kankaan aluetta. En ollut edes vielä päässyt perille asti, kun silmät meinasivat pudota päästäni. Jo kaukaa näin alueen ___________________________________. Se oli __________________________________________. En ollut ennen nähnyt mitään vastaavaa. Tämä paikka oli koko Kankaan sydän ja ihmisten kohtaamispaikka. Päätin jatkaa matkaani Tourujoen rantaa pitkin. Rantaan oli ilmestynyt ________________________________. Minua nauratti se, että näin, miten _______________________________________________________________ . Minua vastaan tuli perhe, joka kertoi, että he olivat olleet _______________________________________________________________________________________________. Tulin puistoon, jossa oli ______________ , _______________ ja _________________________________ . Autojahan alueella ei liiku lainkaan. Oli oikein mukavaa kävellä kaikessa rauhassa puiston poikki. Näin ilmoitustaulun, jossa kerrottiin, että iltaisin Kankaan alueella on ________________________ _________ ______________________________. Alueen historiaan liittyy vuonna 1827 perustettu paperitehdas. Tämä historia näkyy nykyään _________________________________________ ____________________________________________ . Alueen vanhaan tehdasrakennukseen on rakennettu ______________________________ . Ulkoapäin tehdas näyttää ______________________ . Sisällä tehtaassa oli _______________________ ja ______________________________ . Hauskinta oli , että ________________________ . Ihmettelin, miten oli mahdollista, että ______________________________________________________________________________________________ . Mietin, että haluan tulla tänne Kankaan alueelle useammin, sillä täällä on _________________________________________________________________________________________ .

 
Tähän potkaisen vielä pienen esimerkin siitä, miltä tarina näytti kaupunkilaisen täyttämänä:
 

 

Villan Vinkki

 
Kerää myös ihan perinteistä asiakaspalautetta avoimen tarinan avulla. Se on vaihtelua tylsiin peruslomakkeisiin! Asiakkaat innostuvat täyttämään palautteita tarinan muodossa huomattavasti innokkaammin.
Olemme keränneet joistakin tarinapajoistamme palautetta tässä muodossa.  Tässä muutama ote palautteista urheilumarkkinoinnin tarinallistamiseen liittyneestä koulutusten sarjasta:
 

 

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

 
>> lue Villa nro 1 >>
>> lue Villa nro 2 >>
>> lue Villa nro 3 >>
>> lue Villa nro 4 >>
>> lue Villa nro 5 >>
>> lue Villa nro 6 >>
>> lue Villa nro 7 >>
>> lue Villa nro 8 >>
 

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »