Tarinallistaminen

Tarinakoneen Anne Kalliomäen kirja Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka ilmestyi Talentumin julkaisemana 2014. Tarinallistaminen sai Hopeasulka-tunnustuksen Kultasulka 2015 -kilpailussa. Kultasulka-kilpailun järjestivät yhteistyössä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto (MTL) ja viestintätoimisto Manifesto.

Palvelukokemus on nyt parasta markkinointia. Tarinallistaminen tekee palvelusta erottuvan ja vaikuttavan kokemuksen!

Kiinnostunut tarinallistamisen luennoista ja tarinatyöpajoista? Tai haluat aloittaa oman yrityksesi palvelukokemuksen tarinallistamisen?  Ota yhteyttä.

 

Miten tarinallistaminen tukee sekä markkinointia että myyntiä?

Tarinallistamisen avulla yritys erottuu ja luo kilpailuetua itselleen.

Tarinallistamisen avulla linkitetään asioita yhteen niin, että asiakkaan ymmärrys palvelun (tai tuotteen) merkityksestä juuri hänelle syvenee.

Tarinallistamisessa luodaan konteksti, joka madaltaa ostamisen kynnystä.

Tarinallisuudella lisätään aikaa, jonka asiakas viettää palvelun parissa.

Tarinat aktivoivat lisäostoksiin (koukuttamiset, ”pitkät hännät”, tarinan hyödyntäminen jälkimyynnissä).

Tarinallistaminen on myös shoppingentertainmentia, viihteellistettyä shoppailua (elämysympäristöt).

Tarina sitouttaa asiakkaan (kohderyhmä, heimot, ilmiöt, yksilöllisyys).

Tarinat tuovat tuotteistamiseen uutta hohdetta (tuotteiden ja palveluiden paketointi kiinnostavasti).

Tarinalla aktivoidaan suosittelua (muistijäljet vahvempia, linkittämiset tarinaan netissä jne.).

Tarinallistaminen edesauttaa luottamuksen rakentamista kohderyhmää puhuttelevien tarinakokemusten kautta (tunteen taso).

Arvolähtöinen viesti välittyy parhaiten juuri tarinallistamisen kautta. Tarina muuttuu toiminnaksi, joka jalkautuu yrityksen toiminnassa kaikkeen.

 

Mitä on tarinallistaminen?

Tarinallistaminen eli tarinalähtöinen palvelumuotoilu on tarinatekoja. Lyhyesti sanottuna sitä, että yrityksen toimintaa suunnitellaan tarinalähtöisesti.

Yrityksen oma tarinaidentiteetti tunnistetaan ja tämän jälkeen suunnitellaan yrityksen palveluympäristö eli digitaalinen ja fyysinen tarinanäyttämö tukemaan tuon tarinan kertomista. Tämän jälkeen yritykselle voidaan suunnitella palveluita, joihin käsikirjoitetaan vahva tarinallinen rakenne – juoni – tukemaan palvelun kulkua alusta loppuun. Tämä juoni elämyksellistää mutta myös selkeyttää asiakkaan kulkua palvelun eri vaiheissa.

Luonnollisesti kaikki palveluihin käsikirjoitettavat tarinat kumpuavat yrityksen omasta tarinaidentiteetistä ja tukevat sitä. Tarina tulee todeksi asiakkaan toiminnan kautta.  Draamallinen tarinarakenne on jo toimivaksi todistettu, hyödynnetään siis sitä!

Mitä mieltä lukijat olleet kirjasta:

”Anne Kalliomäen teos tarjoaa vahvan punaisen langan yritysten toiminnan ja niiden palvelujen aitoon ymmärtämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Kalliomäki esittelee ja perustelee tarinallistamisen työvan innostavin pohdinnoin sekä yksin että asiantuntijakeskusteluin ’nuotion äärellä’. Hän myös valottaa seikkaperäisesti, käytännönläheisesti ja konkreettisin esimerkein tarinallistamisen vaiheet palvelun käsikirjoittamiseen ja sen toteutukseen asti.


Suosittelen kirjaa kaikille, joiden yritystoiminnan ja työn päähuomio on asiakkaassa, asiakasarvossa ja toiminnan jatkuvassa parantamisessa.”

Tapani Jämsen, Design Manager ICT, Veikkaus Oy / Tietohallinto ja Urheilupelien liiketoimintaryhmä

”Halusitpa tai et, olet tunteen välittämisbisneksessä. Ilman tunteiden liikahdusta kukaan ei innostu ideoistasi, yrityksestäsi. Hae oppia niiltä toimialoilta, jotka ovat tunteen välittämisen mestareita – musiikista, elokuvista, taiteesta – ja tuo näitä elementtejä omaan liiketoimintaasi ja organisaatioosi. Tämä kirja kertoo miten.”


Anssi Tuulenmäki, Chief Innovation Activist & Research Manager, Aalto University School of Science and Technology

“Suomi on perinteisesti ollut teknisen laadun maa. Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttaa palveluyhteiskunnassa kuitenkin yhä enemmän tunne teknisten standardien ja sertifikaattien sijaan. Nokia ja Apple tekivät molemmet teknisiä huippuluureja, mutta toinen niistä teki myös fiilisluurin. Minkä fiiliksen ja tarinan asiakkaasi liittävät yritykseesi vai liittävätkö mitään?

 Tarinallistaminen auttaa luomaan myyvän muistijäljen, tarinan ja tunteen omasta yrityksestäsi. Siksi se löytyy minunkin työpöydältäni.”

Satu Ahlman, myyntijohtaja, Ahlman & Wuorinen Development AWD Oy

”Monikanavaisessa viestinnässä yritykset ovat entistä enemmän oma kanavansa omalle tarinalleen. Tarinallistamisen avulla yritys voi lunastaa lupauksensa sidosryhmilleen sekä luoda oikeutusta olemassaololleen: tarinan kautta yritys luo oman proof of concept -työkalunsa. Siksi tarina on enemmän kuin tarina – se on keino luoda dialogia asiakkaan, henkilöstön ja muiden sidosryhmien välille.

 Pidin tästä kirjasta. Etenkin Nuotin äärellä -haastattelut osuvat hyvin asian ytimeen, monesta näkökulmasta. Kirja on itsessäänkin tarina, jolla on punainen lanka.”

Anne Berner, Vallila Interior

”Mahtava, innostava ja opettavainen kirja – oivalluttaa selkeästi mistä tarinallistamisessa on kyse.

Ihanasti intohimolla kirjoitettu – Anne tietää mistä kirjoittaa ja elävät esimerkit syventävät. Kirja on kuin tarina itse – siinä on punainen lanka, joka vie mukanaan ja saa aikaan  muutoskokemuksen, joka toivottavasti konkretisoituu omaan palvelutarjontaan. Kirja linkittyy mainiosti tapahtumamarkkinointiin.”

Helena Vallo, Faustus Oy, toimitusjohtaja, yrittäjä sekä Viestintätoimisto Cocomms Oy:n hallituksen jäsen