Miten tarinallistaminen tukee sekä markkinointia että myyntiä?

Tarinallistamisen avulla voidaan saada monenlaisia liiketoimintahyötyjä. Alla niistä merkittävimmät:

  • Tarinallistamisen avulla yritys erottuu ja luo kilpailuetua itselleen.
  • Tarinallistamisen avulla linkitetään asioita yhteen niin, että asiakkaan ymmärrys palvelun (tai tuotteen) merkityksestä juuri hänelle syvenee.
  • Tarinallistamisessa luodaan konteksti, joka madaltaa ostamisen kynnystä.
  • Tarinallisuudella lisätään aikaa, jonka asiakas viettää palvelun parissa.
  • Tarinat aktivoivat lisäostoksiin (koukuttamiset, ”pitkät hännät”, tarinan hyödyntäminen jälkimyynnissä).
  • Tarinallistaminen on myös shoppingentertainmentia, viihteellistettyä shoppailua (elämysympäristöt).
  • Tarina sitouttaa asiakkaan (kohderyhmä, heimot, ilmiöt, yksilöllisyys).
  • Tarinat tuovat tuotteistamiseen uutta hohdetta (tuotteiden ja palveluiden paketointi kiinnostavasti).
  • Tarinalla aktivoidaan suosittelua (muistijäljet vahvempia, linkittämiset tarinaan netissä jne.).
  • Tarinallistaminen edesauttaa luottamuksen rakentamista kohderyhmää puhuttelevien tarinakokemusten kautta (tunteen taso).
  • Arvolähtöinen viesti välittyy parhaiten juuri tarinallistamisen kautta. Tarina muuttuu toiminnaksi, joka jalkautuu yrityksen toiminnassa kaikkeen.

Hyödynnä tarinallistamisen edut liiketoiminnassasi!

Tarinakone auttaa erityisesti suomalaisia matkailuyrityksiä hyödyntämään tarinallistamista liiketoiminnassaan. Tutustu palveluihimme!