Kuusi syytä, miksi tarina myy ruokatuotteen?

Bäää! Tässä kuusi syytä siihen, miksi ruokatuotteiden myyntiä kannattaa vauhdittaa tarinan avulla.

1. Tarinalla välitämme tuotteen merkityksen ja arvot asiakkaalle.

 Tarinalla vastaamme kiinnostavalla ja persoonallisella tavalla asiakkaan kysymykseen ”Miksi tämä tuote on tärkeä?

2. Tarinalla luomme tuotteelle inhimillisyyttä.

Tarinan avulla ruokatuote saa kasvot. Se on samaistuttava ja inhimillinen. Tämä herättää luottamuksen asiakkaassa.

 

3. Tarinan avulla luomme emotionaalisen suhteen asiakkaaseen.

Tarinoihin samaistutaan. Ne puhuttelevat, ihmetyttävät, naurattavat, jopa itkettävät.  Ihminen ei osta järjellä vaan tunteella! 

4. Tarinan avulla teemme syy-seuraus-suhteita näkyväksi. Asetamme tuotteen kontekstiin.

 Ruokatuotteen matka asiakkaan ostoskärryyn tai lautaselle on pitkä. Tuon matkan tekeminen näkyväksi on tärkeä osa ruuan alkuperän esiin tuomista. Kuluttajina tiedostamme myös huijauksen, ja siksi aitous sekä taustojen näkyväksi tekeminen on tärkeää!

5. Tarinan avulla luodaan tuotteelle faneja.

Kun luomme selkeästi omaa erityistä tarinaamme, oikeat asiakkaat löytävät meidät.

Asiakkaat alkavat puhua meistä, ehkä jopa hullaantuvat! Tarinallistamalla voimme siis parhaimmillaan luoda heimon, jossa asiakkaat ovat osa tuotteen ympärille rakentunutta tarinamaailmaa.

6.  Erottautuminen kilpailijoista.

Tänä päivänä samistelu ei kannata. Tarinallistaminen eli asiakkaan kokemuksen muotoilu tarinaksi, kokonaisvaltainen tarinaelämys on persoonallinen, erilainen ja koukuttava. Tarinan avulla erotumme!

Tarinallistaminen tarkoittaa sitä, että koko yrityksen toimintaa johdetaan tarinalähtöisesti. Asiakkaalle tuotetaan tarinakokemus. Oma ydintarina on elämyksellinen tarinakehys yrityksen toiminnassa, se on keino erottautua, vaikuttaa ja sitouttaa.   

Vuonna 2010 Suomen Yrittäjä Sanomat julkaisi artikkelin ”Ainutlaatuinen tarina erottaa yritykset kilpailijoista” . Tekesin Sapuska ohjelman päällikkö Kari Venäläinen sanoi silloin näin:  

”Vaikka suomalaiset ovat poikkeuksellisen hintatietoisia, elintarvikkeita ei osteta vain vatsantäytteeksi tai valita hinnan perusteella. Maun lisäksi tärkeää on se, että ostaminen tuo mielihyvää – asiakas ostaa tuotteen lisäksi sen edustaman arvomaailman.”

 Tarinoiden merkitys on tiedostettu pitkään. Nyt on aika ryhtyä tekemään tarinatekoja!

Ruokakokemusten tarinallistamisesta Tarinakone kouluttaa seuraavan kerran Lembäälässä 10.11.2017. Vielä alkuviikon ajan voit ilmoittautua mukaan. Lue lisää täältä.