Eva elävöittää tarinasi

Eva, tarinan elävöittäjä

Eva auttaa Tarinakoneen asiakkaita herättämään tarinan eloon.

Tarinakoneessa on koittanut uusi aika:

olen todella iloinen voidessani kertoa, että nyt meillä on Tarinakoneessa tarinallistajan lisäksi myös tarinan elävöittäjä.

Olen aloittanut yhteistyön Eva Lähteenmäen kanssa. Yhdessä pystymme palvelemaan teitä entistä paremmin.

Tarinasuunnitelmien käytäntöön vieminen on monelle yritykselle haaste ja  yrityksessä pitäisi osata johtaa tarinan toteuttamista kuin elokuvaohjaaja ikään, eikä tuohon rooliin sopeutuminen käy ihan hetkessä. Tähän mennessä olen pyrkinyt erittäin konkreettisiin käytännön tarinatekojen ohjeistamiseen tarinakäsikirjoissa, sekä tietysti todella hyvään yhteistyöhön yrityksen sidosryhmien, kuten mainostoimistojen kanssa.

Olen kuitenkin huomannut, että yritykset voisivat saada vielä paljon enemmän hyötyä tarinan voimasta kun tarina saadaan vietyä vielä kokonaisvaltaisemmin osaksi yrityksen arkea.

Siksipä voimme nyt ydintarinan ja tarinallistamissuunnitelmien lisäksi toteuttaa näiden suunnitelmien pohjalta tarinan elävöittämisen täsmäiskuja. Näiden käytännön toteutusten avulla tarinan eloon herättäminen helpottuu.

Mistä tarinan elävöittäjä löytyi?

Olemme Evan kanssa tunteneet toisemme jo pitkän ajan ja meillä on yhteistä historiaa takana 20 vuotta. Olemmekin naurahdelleet, että tämähän on meidän juhlavuosi! Tutustuimme aikoinaan kauppaoppilaitoksessa audiovisuaalisen markkinoinnin opintojen parissa 1990-luvun puolivälissä, jonka jälkeen Eva pääsi opiskelemaan Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän yksikköön multimediaa ja minä vuotta myöhemmin mediatuottamista samaan kouluun.

Työelämä vei meidät kuitenkin eri suuntiin; itse jatkoin tv:n ja elokuvan parissa, Eva digitaalisten palveluiden parissa työskennellen alan tunnetuimmissa yrityksissä (mm Satama Interactive ja Valve) lähes 15 vuotta asiakkainaan Suomen suurimpia yrityksiä kuten Nokia, Elisa ja Valio.

Kun Eva alkoi pohtia uutta suuntaa uralleen, aloin varovasti vihjata että tarinallistamisen saralla voisi olla työtä tehtävänä.  Jo opiskeluaikoinamme ajattelin, että siinä on lahjakas tyyppi mitä tulee kaikkeen konkreettisen visualisointiin ja toteuttamiseen. Somistamisen ja lavastajan kyvyt menevät hukkaan digimaailmassa, mietin itsekseni. Niistä taidoista olisi Tarinakoneen asiakkaille paljon käyttöä!

Nyt Tarinakoneen asiakkaat pääsevät hyötymään Evan näkemyksestä tarinan elävöittämisessä. Sen lisäksi hyötyä on myös Evan osaamisesta digitaalisten palveluiden parista. Tämä on loistava yhdistelmä tähän luovan edelläkävijäyrityksen tiimiin, odotan innolla, että pääsemme yhdessä tuottamaan teille asiakkaille entistä parempaa tulosta tarinallistamisen keinoin.

Eva päivitti osaamistaan viimeisen kuluneen vuoden aikana suorittamalla markkinointiviestinnän ammattitutkinnon erikoistuen visuaaliseen markkinointiin. Hänellä on uusin oppi hallussaan mitä tulee somistamiseen ja myynnin edistämiseen visuaalisin keinoihin. Sen lisäksi että Eva toimii tarinan elävöittäjänä Tarinakoneessa hän tekee myös muita somistusprojekteja oman yrityksensä Sominan kautta.

Kysytäänpäs Evan omia ajatuksia?

 

käyntikortit blogi

Tarinalammas on taiteillut Annen käyntikortteihin punaisia lankoja, Evan kortteihin punaisia tupsuja. Punaisista langoista syntyy asiakkaille tarinakokemuksia.

Mikä fiilis?

Innostunut ja utelias!

Mitä on tarinan elävöittäminen?
Elävöittämisessä tuodaan palveluympäristöön pisteitä i:n päälle kun halutaan viimeistellysti tarjota asiakkaille tarinallistettu palvelukokemus. Joskus kuvaan työtäni sanomalla, että se on tarinalla somistusta-lavastusta-stailausta.

Mitä ovat tarinan elävöittämisen täsmäiskut?
Täsmäisku suunnitellaan yrityksen palveluympäristöön rajattuun kohteeseen. Tehdään siis tarinan elävöittämisen täsmäisku, josta arvioidaan olevan eniten hyötyä sen hetkiseen tarpeeseen. Tarinanäyttämösuunnitelmasta poimitaan jokin kohde, jonka ympärille lähdetään rakentamaan toteutusta. Tällainen oli mm. Lankava Oy:n myymälään toteutettu Lyylin työpöytä, jolla herätettiin yrityksen ydintarina henkiin myymälässä.

Yrityksessä on täsmäiskun jälkeen helpompi viedä tarinallistamista eteenpäin itsenäisesti, kun jotain konkreettista on jo tehty.

Mikä sai sinut kiinnostumaan tarinallistamisesta?
Olen alusta asti seurannut kiinnostuneena Annen uraa. Keskustelujemme pohjalta syttyi oma kipinäni tarinallistamiseen ja ajatus alalle siirtymisestä. Olen aina ollut innokas kehittämään palvelukokemusta paremmaksi ja tosiaan aiemmin toimin digitaalisella puolella. Ihan parasta on, että nyt pääsen myös konkreettisten käsin kosketeltavien asioiden pariin tekemään samaa asiaa!

Erityisesti on kiehtovaa, että voin olla vaikuttamassa siihen, että palvelukokemus ja tarina (eli tarinakokemus) on sama sekä yrityksen fyysisessä ympäristössä ja digitaalisissa kanavissa. Tarinallistaminen antaa hyvät suuntaviivat koko liiketoiminnan kehittämiselle ja helpottaa niitä valintoja, joita yrityksessä tehdään jatkuvasti palvelua, viestintää tai markkinointia kehitettäessä.

Millaiset terveiset haluat kertoa Tarinakoneen asiakkaille?
Tehdään yhdessä tarinatekoja!