Julkaistu 18.07.2019

Kesälaitumilta tervehdystä! Täällä on kesä sujunut mukavasti. Käväisin jopa vierailulla Saksassa ja tutustuin paikallisten olutfestareihin pienessä Eibaun kylässä. Eibaussa keskityimme lomailun lisäksi kirjoittamiseen kirjastoresidenssissä. 

Myös tuolla Saksassa olutfestareiden kulkueessa näin jos jonkinlaisia hahmoja, jopa itsensä Joulupukin!  Päätinkin nyt tässä  niittyvillassa vielä kerätä yhteen muutamia hahmoihin liittyviä juttuja.

Hahmo toimii palvelussa vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa.

Usein ydintarinassa on  jonkinlainen hahmo, jonka kautta tarinallistamista lähdetään toiminnassa tekemään, esimerkiksi Avoine Oy:lla delfiini Oiva, Vincit Oy:lla musta ankka tai Visit Lakeus -tarinaidentiteetissä itsensä lakeus maisemana ikään kuin toimivan hahmon roolissa.
Aina hahmo ei ole niin selkeä. Joskus se on myös jokin vertauskuvallinen esine, jota hyödynnetään erilaisin tavoin toiminnassa. Esimerkiksi esimiehiä palveleva Deep Lead Oy hyödyntää omassa toiminnassaan pientä lentokonetta.
Perinteisessä markkinoinnissa hahmoista on käytetty useammin termiä yrityksen maskotti. Maskotti sanaa ei kuitenkaan käytetä tarinallistamisessa. Maskotti on terminä hiukan vähättelevä, ikään kuin hahmo olisi vain jokin lisuke. Tarinallistamisessa hahmo on osa yrityksen palvelun ja markkinoinnin elämyksellistämistä, siten hyvin keskeisessä roolissa yrityksen liiketoiminnassa ja asiakaskokemuksen elämyksellisyyden kehittämisessä.

Kuvassa Anne ja Lumiukkomaailman lumiukko Aurora. Aurora on haaveileva runoilijaluonne. Hän pitää taiteellisista lumi- ja jääveistoksista sekä revontulista. Lumiukkomaailma on yksi Tarinakoneen asiakkaista.

Olemme kirjoittaneet hahmoista täällä Tarinakoneen blogissa aikaisemminkin. Lumiukkomaailmassa Rovaniemellä hyödynnetään lumiukkojen hahmoja. Lumiukko olikin jäänyt Lapin matkailussa tuotteistamatta, onneksi Petri Palkinen tarttui asiaan. Kirjoitimme myös lumiukkojen tervetulojuhlasta.
Mistä hyvä hahmo sitten oikein syntyy, mitä ominaisuuksia kiehtovalla hahmolla tulisi olla? Siitä voit lukea lisää täältä.
Miten olla tonttuna? Joulutonttuna toiminut Mia kertoo.

Anne hahmon roolissa! Ja nyt on sorkka irti.

Annekin on joskus toiminut hahmon roolissa. Nuorempana Anne oli ystävänsä kanssa hahmokeikalla sekä Vaasan että Salon Anttilassa, roolissa oltiin valtavana Lurppa-koirana. Anne innostui jopa heittämään kuperkeikkoja asu päällä. Lapset ihmettelivät koiraa, joka pisti kuperkeikaksi.
Kun iltapäivällä liikkeen valtasivat teinit, kävi Annen kuitenkin köpelösti. Lapsille tarkoitetut tarrat  päätyivät teinien käsiin.
Yllättäen Anne huomasi, että näkökenttä alkoi kadota. Yksi toisensa jälkeen teinit alkoivat liimata tarroja koiraparan silmien päälle. Anne yritti irrottaa tarroja silmäaukkoina toimivan verkon päältä. Mutta eihän tuosta mitään tullut kun käsinä toimivat valtavat, karvaiset koiran tassut!
Onneksi sokea Lurppa-koira löysi tiensä lopulta yhden myyjän luo, ja sai jotenkin sanotuksi ja näytetyksi hänelle mikä on hätänä. Puhuminenkaan ei ollut helppoa valtavan pään uumenista. Sellaista se on, hahmojen elämä, ei aina niin helppoa.
Voihan loikka sentään! Ei se ole itsellenikään aina niin helppoa tämä hahmona oleminen. Minua, tämän firman fiktiivistä pomoa Tarinalammasta, jopa välillä heitellään Tarinakoneen koulutuskeikoilla osallistujalta toiselle. Oletkohan ollut paikalla tätä pomon väärinkäyttöä todistamassa meidän tarinapajoissa? No, monet naurut on kustannuksellani koulutuksissa saatu. Se on toki yksi meidän hahmojen tehtävä, viihdyttäminen.
Hahmona toimimisesta kertoo muuten myös tämä juttu, jossa Tykkimäen sammakko, Puuha-nalle ja muut huvipuistojen maskotteina työskennelleet paljastavat oudoimmat muistonsa.

Haluaisitko rakentaa yrityksellesi oman hahmon? Artistiasun sivuilta löydät lisäinfoa siitä miten hahmon suunnittelussa ja valmistuksessa kannattaa edetä. Tärkeää tietysti on ensin löytää yrityksen toiminnan kiteyttävä oma ydintarina, ja sitä kautta isompaa tarkoitusta palveleva hahmo. Tuossa me voimme olla sinulle avuksi.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »