Niittyvilla – Tarina entistä kuumempi 2020?

Bäää! Se firman fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä jälleen. Uusi vuosi, ja uusi vuosikymmen edessä. On aika loikkia entistä rohkeammin, entistä korkeammalle.

On myös aika hyödyntää yritysten liiketoiminnassa tarinaa entistä monipuolisemmin.

Ja siksi päätinkin tässä Niittyvillassa loikkia hiukan somen laitumella, ja kerätä talteen sen mitä tarinan roolista bisneksessä sanotaan vuonna 2020. Onko tarinan lumo jo jäähtymässä, vai polttaako se sorkkia vain entistä kuumempana?

Destination Storytelling 2020 – guide to telling great stories.

Linkin takaa löydät itsellesi destinaatiomarkkinoinnnin tarinankerrontaan liittyvän oppaan. Kiinnostavia pointteja tarinan roolista kohteen markkinoinnissa.

“It always starts with the goal, and that´s data-driven. We love the creative, but it needs to come from a spot that we know data-wise is going to drive visitation.”

(Linea Gagliano, Director, Global Communications, Travel Oregon)

Haaga-Helia – Ruokamatkailun trendit 2020.

”Ruokamatkailija matkustaa löytääkseen paikalliset maut ja niiden myötä paikan hengen”(World Food Travel Association 2018)

Tässä blogitekstissä valotetaan ruokamatkailun tulevaisuuden trendejä. Myös tarinallistaminen ruokamatkailun trendinä on nostettu esille.

Haaga-Helia on kehittänyt valtakunnallista ruokamatkailua vuodesta 2012 yhdessä Visit Finlandin kanssa. Myös meillä on ollut ilo olla mukana kehittämässä strategiaa, ja toimia tarinallistamisen asiantuntijana projektissa ja tehdä alueilla tarinapajoja, joissa tunnistetaan alueen omat ainutlaatuiset erottavat tarinan elementit ja rakennetaan alueen omaa tarinaidentiteettiä.

”Nopeasti nouseva trendi matkailukeskuksissa on ollut ruokamatkailustrategia, jossa keskuksen tai alueen tarinoita käytetään uusien ruokaelämysten muotoilussa.”

Tämän vuoksi me tarjoamme myös alueen tarinaidentiteetin rakentamiseen liittyviä tarinapajoja. 

Storytelling is the top product trend for 2020, Innova says.

Innova Market Insights ranked storytelling as the No. 1 trend for 2020, according to Food Business News.

Myös tässä artikkelissa kerrotaan siitä mikä on tarinan rooli nimenomaan ruokatuotteiden markkinoinnissa ja myynnissä.

Kymmenen trendiä alkavalle vuodelle 2020 – Pelillisyyttä, yksityisyyttä, uusia aluevaltauksia – Carat listasi kymmenen trendiä alkavalle vuodelle.

Markkinointi & Mainonta lehden jutussa on listattuna 10 trendiä alkavalle vuodelle. Myös tarinat ja pelillisyys mainittuna vahvasti. Ja muistammehan, että tarinallistaminen ja pelillistäminen ovat kuin sisarukset.

”Pelaaminen vaikuttaa myös viihteeseen ja tarinakerrontaan. Vuorovaikutteinen tarinankerronta tekee yleisöstä sivustaseuraajien sijaan osallistujia.”

Tarinallistamisen idea on juuri, tämä ei enää pelkästään kerrota tarinoita, vaan luodaan osallistavia ja elämyksellisiä tarinakokemuksia.

Bäää! Toivottavasti tästä villastani oli sinulle paljon iloa ja voit lueskella näitä materiaaleja vielä pitkään takkatulen äärellä, toivottavasti et kuitenkaan minkään lampaanvillan päällä.

Loikihan ilolla tähän uuteen vuoteen! Vuosikymmenen seikkailu on vasta alussa ja mää olen iloinen, että sinä olet mukana.

 

Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä