Tarinavilla – yrityksen nimi on tarinan otsikko

Bäää! Se on tämän firman fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä taas. On uuden tarinavillan aika. Tarinavilla on asiakkaidemme tarina. Se on käytännön tarinatekoja ja tarinaa yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa.

Tällä kertaa haluamme kertoa sinulle Puusta Puuhun Oy:n tarinallistamisesta. Yrityksen tarina putkahti ulos maailmaan vasta tässä kesän aikana, ja käytännön tarinallistamisen työ on vasta alkamassa. Puusta Puuhun Oy tarjoaa verkkokursseja metsäomaisuuden hoidon ja metsänhoidon perusasioista.

Yrityksen nimi on tarinan otsikko

Kun tarinallistamisen prosessia lähdetään tekemään, on yrityksen nimi aina tärkeässä roolissa. Tarinallistaja suhtautuu yrityksen nimeen ikään kuin se olisi tarinan otsikko. Puusta Puuhun Oy:lla on hyvin tarinallinen nimi, joka vaikutti suuresti myös ydintarinan laatimiseen. Ja myös siihen miten verkkokurssit rakentuvat visuaalisuutensa ja kerrontansa puolesta, juonellista jatkumoa kursseihin tarinallistetaan ”puusta puuhun” siirtymisen kautta. Jokainen kurssi sai oman nimikkopuunsa, ja päärooliin löydettiin opastajaksi hiukan hupaisa Hömötiaisen hahmo, metsien tuntija. Hömppä kulkee metsässä puusta puuhun samalla tavoin kuin verkkokurssin opiskelija.

Yrityksen nimi oli merkittävässä roolissa myös aikoinaan Islet Groupin tarinallistamisessa, tai Avoine Oy:lla jonka delfiini hahmo löysi nimensä yrityksen nimen sisältä. Tämä yllätti koko tiimin, ei oltu huomattu, että yrityksen nimessä piileksi sana Oiva.

Millainen on sinun yrityksesi / organisaatiosi nimi, miten nimi linkittyy yrityksesi tarinaan ja tarjoamaasi asiakaskokemukseen?

Outi kertoo yhteistyöstä Tarinakoneen kanssa

Haastattelimme Petterssonin Outia Puusta Puuhun Oy:stä siitä mitä ajatuksia yhteistyömme herätti.

Mikä oli parasta Tarinakoneen palvelussa?

Alamme ei ollut Annelle entuudestaan kovin tuttu. Silti tarinastartissa hän kaivoi meidän hieman ”skeptisestä insinööritiimistä” ulos ydinasiat ja rakensi siitä erittäin onnistuneen kokonaisuuden.

Todella pienellä viilauksella tuosta saatiin erittäin hyvä tarina, jolle lähteä rakentamaan myös yrityksen visuaalista ilmettä sekä hyödyntämään tarinan elementtejä viestinnässä ja markkinoinnissa.

Olisiko jotain mitä olisimme voineet tehdä vielä paremmin, mitä ja miten? 

Tällä hetkellä tunne on se, että palvelu oli täyden kympin palvelu jo nyt. Pitkälle viety selkeä prosessi, josta uunista pullahtaa ulos tarina käyttöohjeineen ja vinkkeineen.

Millaiselle yritykselle suosittelisit Tarinakoneen tarinallistamisen startteja? 

Oli yrityksesi pieni tai iso, ensimmäisissä askelissa tai jo polkuja pidempään tallannut, on hyvä pysähtyä oman tarinan äärelle. Miksi olemme olemassa, mitä olemme tuottamassa, kenelle sitä tehdään. Ja miten se puetaan selkeään yhtenäiseen tarinaan, joka jää asiakkaan ja yhteistyökumppaneiden mieleen. Ilman Annea ja Tarinalammasta olisi tuoreen yrityksemme tarina hakenut vielä pitkään muotoaan. Nyt saimme jo polkumme alkupäässä sen kuntoon.

Jälkiloikka! Tutustu myös asiakkaamme ZestMarkin tarinallistettuun verkkokurssiin.


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä