Vierasvilla – elämyksellisen asiakaskokemuksen strategia?

 

Bäää! Se on syyskuun pimenevät illat ja jälleen uuden villan aika. Vierasvilla käsittelee tällä kertaa asiakaskokemusta ja siihen liittyvän strategian laatimista.

Tiesitkö, että tarinallistamisessa laadimme strategian, jolla kehität asiakaskokemuksesi elämyksellisyyttä?

Tarinallistamalla yrityksesi tarjoama asiakaskokemus kokonaisuudessaan voidaan muokata elämyksellisen ja erottuvan tarinakokemuksen muotoon.

Tarinan kautta johdat markkinointiviestinnän toimenpiteitä, rakennat digitaalisen ja fyysisen tarinannäyttämön ja palveluprosessit tarinapoluiksi.

Anne julkaisi meidän You Tube -kanavalla englanninkielisen videon aiheesta, joka käsitteli Steven MacDonaldin artikkelia aiheesta. Asiakaskokemus on entistä tärkeämmässä roolissa.

 

Steven kertoi 7 tapaa, jolla voimme parantaa asiakaskokemustamme. Loikin nämä sinulle tähän lyhyesti ja kerron samalla, miten myös tarinallistaminen on avuksi!

1. Luo selkeä asiakaslähtöinen visio siitä, millaista kokemusta sinä haluat olla luomassa asiakkaillesi.

Ydintarinasi auttaa sinua tässä. Tarinallistamalla teet strategiasta innostavan myös omalle tiimillesi.

2.Tunne asiakkaasi ja ymmärrä heidän arkeaan.

Voit hyödyntää tarinallisuutta myös asiakasprofiilien rakentamisessa ja kerätä asiakastietoa avoin tarina -menetelmällä.

3.Luo yhteys asiakkaisiin tunteen tasolla.

Tarinan avulla luot merkityksiä, herätät tunteita.

4.Kerää asiakaspalautetta reaaliaikaisesti.

Tarinallistamalla voit kerätä asiakaspalautteita tarinoiden muodossa ja näin pääset lähemmäs asiakkaidesi inhimillisiä tarpeita ja unelmia suhteessa tarjoamaasi palveluun.

5.Kehitä tiimiäsi palautteen pohjalta.

Tarinallista ja pelillistä myös palautteen kerääminen. Kouluta ja ohjaa tiimiäsi siinä, että he pystyvät vastamaan uusiin asiakastarpeisiin.

6.Vastaa työntekijöidesi palautteeseen ja toimi palautteen pohjalta.

Hyödynnä tarinallisuutta myös sisäisissä prosesseissa, tee kehittämisestä tiimille hauskempaa. Sitoudu tekemään muutokset, jotka työntekijäsi tuovat esille.

7.Mittaa mikä on asiakaskokemuksesi ROI – miten tulokset näkyvät bisneksessäsi?

Muista mitata tulokset. Asiakaskokemuksen kehittämisen tulee näkyä myös viivan alla.

 

Tähän liittyen Tarinakone onkin aloittanut yhteistyön tiedolla johtamisen asiantuntijan Hanna Lakin kanssa. Tarjoamme yhteisiä toteutuksia muun muassa Visit Finland Akatemian kautta!

 


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.

Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen palveluiden tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 

 

Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä