Julkaistu 16.02.2020

 

Bää! Hempeää helmikuuta! Se on firman hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen pomo Tarinalammas tässä.  Tällä kertaa vuorossa on Vierasvilla. Se on oppia muilta.
Tarinallistamisessa rakennamme asiakkaille tarinallisen asiakaskokemuksen. Merkittävässä roolissa tarinakokemuksen rakentamisessa on myös yrityksen fyysinen ympäristö, jossa kohtaamme asiakkaitamme.
Varsinkin elämys – ja palvelualoilla ja tietysti vähittäiskaupan alalla tämän ympäristön rooli on entistä isompi.
Hanna ja Anne ovat rakentaneet yhdessä Tarina Tilassa -valmennuksen ja palvelun, jossa keskitytään erityisesti tähän fyysisen tarinatilan rakentamiseen.
Kutsuin tilasuunnittelija Hanna Niemelän kertomaan vähän lisää ja vastaamaan muutamaan kysymykseen aiheesta.

Haastateltavana tilasuunnittelija Hanna Niemelä

Mitä ajatuksia herättää tarinan ja tilan yhdistäminen tilasuunnittelijassa?
 
Minulle tarina toimii inspiraationa ja pohjana suunnittelulle, se auttaa valinnoissa.
Käytetäänkö tarinaa jo yritysten tilasuunnittelussa?
Mielestäni aivan liian vähän, siitä ei tiedetä ja sen arvoa ei tunneta.  Tarinan arvo liittyy siihen millaisen kokemuksen rakennamme ihmisille tilan kautta.
 
Mitä hyötyä yrityksen liiketoiminnalle tarinallisen tilan rakentamisesta?
Kun tila on muotoiltu tarinaksi, se parhaimmillaan viestii yrityksen arvoista ja tukee brändiä. Se on osa asiakas- ja henkilöstökokemusta, tarina voi tehdä tilasta mieleenpainuvan ja jättää merkityksellisen muistijäljen.
Tuleeko mieleen jotain esimerkkejä tarinallisista tiloista?
Ehkä yleisin tarinan rakentamisen lähtökohta on arkkitehtuurista ja historiasta ammentaminen. Näin voidaan tehdä, jos paikalla on historia, vahva identiteetti jo olemassa. Nykyään tehdään hienoja projekteja, joissa tiloja ikään kuin palautetaan alkuperäiseen kuosiinsa.
Viihtyisiä ympäristöjä tehdään paljon, mutta tarinallisuutta ja persoonallisuutta, niistä on vaikea löytää.
Ravintoloissa tuodaan ruokakulttuuria esille myös sisutuksessa ja tietty teema vahvasti esille, näissä varmasti jo monissa paikoin voidaan teeman sijaan puhua myös tarinasta. Ja myös jotkut hotellit ovat esimerkki tästä, viimeksi yövyin Sokos Hotel Presidentissä Helsingissä. Siellä on tarinaa myös eri kerroksissa.
Usein suunnitteluprojekteissa ei anneta aikaa viimeistelytyölle, ja kun se jää puuttumaan tila jää hyvin kliiniseksi, siinä ei ole henkeä, sitä fiilistä.
Millaisia vinkkejä Vierasvillan lukijoille? Mistä aloittaa tarinatilan luominen?
Meidän Tarina Tilassa-valmennuksen Tarinanäyttämö-pohjassa on sellaisia peruselementtejä, hyviä kysymyksiä mistä lähteä liikkeelle.
Miten tarina voi näkyä esimerkiksi tekstiileissä? Tai valaistuksessa? Tarjoiluastioissa?
Jos ydintarina on selvillä, voi löytää elementtejä, joita voi tuoda eri aisteilla asiakkaalle koettavaksi. Tärkeä miettiä miten nämä elementit luovat tarinallisuutta, linkittyvät toisiinsa.
Digiprinttaus on yksi keino. Se mahdollistaa kuvien käyttämisen erilaisissa materiaaleissa ja pinnoissa. Yritys voi aika helposti ja nopeasti tehdä tarinallisen näyttävän pinnan omaan tilaansa. Tietysti kaikki lähtee kuitenkin liikkeelle siitä tarinasta!

Loikka, iso kiitos Hanna! Millaista palautetta Tarina Tilassa-valmennuksesta?

Fabrica Oy antoi palautetta Tarina Tilassa-valmennuksesta:
”Tiivis parituntinen, joka saatiin hyvin pidettyä kasassa. Saavutettiin lopputulos mitä oltiin hakemassa.”
”Kiitos mukavasta workshopista!”
 
”Innostava, suunniteltu, johdonmukainen.”
 
”Runko oli hyvä. Toimiva konsepti, kiitos. Kahden naisen dynamiikka toimi hyvin.” 
Tarina Tilassa -valmennukset (2-4h) erilaisille yritysryhmille sekä suoraan yrityksille sekä organisaatioille. Valmennuksen punaisena lankana on Hehku Visualin meille laatima Tarinanäyttämö Model Canvas, johon haetaan erilaisia konkreettisia asioita, miten tarina voi tilassa toteutua? Autamme yrityksiä ja organisaatioita saavuttamaan tarinatilan. Kysy tarjousta!


Tätä blogia ylläpitää Tarinakoneen hyvin pehmeä ja erittäin fiktiivinen firman pomo Tarinalammas. Voit seurata Tarinalammasta twitterissä ja facebookissa. Miten Anne kohtasi firman pomon Tarinalampaan? Ja mikä on Tarinalampaan viesti yrityksille? Lue siitä lisää täältä.
Tarinakoneen laatimasta oppaasta löydät hyödyllisiä vinkkejä yrityksen toiminnan tarinallistamiseen. Lataa ilmainen opas täältä. Lataamalla oppaan liityt Tarinakoneen uutiskirjelistalle. Uutiskirje ilmestyy 4 kertaa vuodessa.

Tarinakoneen Anne Kalliomäki on tarinallistamisen eli tarinalähtöisen strategisen muotoilun asiantuntija, kouluttaja ja tarinallistaja. Tarinallistamisen avulla yritykset voivat tuottaa asiakaskohtaamisia, jotka ovat vaikuttavia ja erottuvia. Anne on kirjoittanut kehittämästään tarinallistamisen menetelmästä kirjan ”Tarinallistaminen – palvelukokemuksen punainen lanka” (Talentum 2014).  Kirja palkittiiin Hopeasulka-palkinnolla 2015. Saisiko olla Olipa kerran? 
Kiinnostaako tarinallistaminen? Ota yhteyttä

Takaisin
© 2024 Tarinakone
webDesign: Mekanismi »