Yritystä Stadiin: Erotu asiakaskokemuksella! Tee palvelusta tarina

Yritystä Stadiin tapahtuman esityksessäni 6.5.15 toin esiin muutamia perusjuttuja tarinallistamisesta. Mitä tarinallistaminen on? Miksi tarinallistamista kannattaa hyödyntää, ja miksi se juuri nyt on niin tärkeä apuväline menestyksen luomiseen? Mistä lähteä liikkeelle palvelukokemuksen tarinallistamisessa? Mikä on Stooripuu ja miten se auttaa kiteyttämään olennaisen ja löytämään tarinaelementit liiketoiminta-, asiakas-, ja arvolähtöisesti?

Jo sillä, että lisäämme pieniä tarinatekoja asiakaskohtaamisiin voimme jättää merkittäviä muistijälkiä.

Tarinallistamisessa ei kyse ole oman yritystarinan kertomisesta vaan asiakkaan palvelemisesta inhimillisemmin ja elämyksellisemmin tarinakokemuksen avulla.

Tiivistelmä esityksestäni: 

  1. Tee yrityksellesi punainen lanka – muista tarinan voima! Johda tarinalla kokonaisuutta.
  2. Suomessa on herätty siihen, että tarinaa ei ole bisneksessä riittävästi hyödynnetty. Tästä todisteena esimerkiksi viime vuonna ilmestyneet kolme kirjaa aiheesta eri näkökulmista.
  3. Yksi keino tarinallistaa on luoda yritykselle hahmo, jota hyödynnetään asiakaskohtaamisissa erilaisin tavoin.
  4. Fiktiota ja dramatisointia tarvitaan, että tarinasta tulee riittävän kiehtova ja asiakkaan kokemuksesta koukuttava.
  5. Esineet ovat hyvä keino tehdä tarina eläväksi ja konkretisoida tarjoamasi palvelu maailmassa, jossa niin moni asia on jo muttunut digitaaliseksi.
  6.  Tarinallistamisen prosessi etenee tarinaelementtin tunnistamisesta tarinaidentiteettin ja siitä yrityksen digitaalisen ja fyysisen tarinanäyttämön luomiseen. Tämän jälkeen voit luoda yksittäisiin palveluihin tarinallisia rakenteita, palvelun tarinallisia juonia.
  7. Olen kiteyttäyt tarinallistamisen menetelmän kirjaani Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka. Suosittelen, että tutustut siihen ja ryhdyt tarinallistamaan: luot yrityksellesi oman tarinaidentiteetin, tarinamaailman ja ryhdyt luomaan asiakkallesi tarinakokemuksia!